Het einde van interactieve marketing

Quote van een verjaardag een paar weken geleden: “Ik gooi alles dicht: Facebook, Twitter en Google. Het enige dat ze doen is mijn gegevens gebruiken om er zelf miljarden mee op te halen. Het zijn mijn gegevens, dus is dat ook mijn geld”. Ik sputterde nog wat over dat je ook gratis deze fantastische services gebruikt en dat het toch allemaal reuze handig en leuk is. Het mocht niet baten. “Het zijn allemaal boeven”. Ik heb een deja-vu met de tijd dat ik voorzitter was van een club van communicatiebureaus. Toen kwam er een onderzoek uit waaruit bleek dat ‘reclamemaker’ slechts een heel klein beetje beter scoorde dan ‘autoverkoper’. Geldt dat straks ook voor ‘social marketeer’?

We leren het misschien wel nooit. Gegrepen door de mogelijkheden, geraakt door de kansen en misschien ook wel een beetje bang om te verliezen wat we hebben, gaan we helemaal op in een nieuw vakgebied: interactive marketing. Sommigen prediken het zelfs als een soort evangelie (ik noem geen namen, maar hij staat op foto’s altijd met z’n armen wijd en z’n blik op de hemel gericht… meestal op maandag). En iedereen moet er iets mee. Soms om de goede redenen, maar heel vaak ook omdat… tja, iedereen het doet. Er ontstaan prachtige nieuwe dingen, alles is in beweging, inspiratie, innovatie … trial & succes. Er wordt geld verdiend als water. Nieuwe ‘specialisten’ stromen in hordes toe. Er is vraag genoeg en iedereen wil meeprofiteren.

Flashback. Toen ik zo’n 15 jaar geleden leiding gaf aan de branche-organisatie voor communicatiebureaus, ging er in een kleine crisis een aantal failliet. Ik herinner me het gesprek met één zo’n bureaudirecteur nog levendig. Ik vroeg hem wat hij nu ging doen. “Terug naar m’n oude vak” was het antwoord. “Welk vak dan” vroeg ik. “Accountancy” zei hij. Hij vertelde dat hij als accountant zag hoe er in de reclamewereld veel geld werd verdiend en hij besloot z’n geluk daar te zoeken. Vijf jaar later was hij failliet. En, waarschijnlijk droeg hij bij aan het twijfelachtige imago dat ‘reclamemakers’ bij het grote publiek hebben: verdienen veel geld met iets waar niemand op zit te wachten en dat maar soms werkt.

Het vak van ‘interactive marketeer’ verdient beter. Interactive is here to stay en het vakgebied staat pas in de kinderschoenen. Er is nog aanzienlijk meer te ontdekken dan er tot nu toe is bedacht. Heerlijk! Toch kraakt en piept het ook. Het barst van de cowboys en veel organisaties zijn nog helemaal niet in staat goed in te schatten wat wél en niet past bij een merk. En – een aantal mooie voorbeelden daargelaten – veel is nu nog good old reclame, maar dan digitaal. Mijn inschatting:

- 90% van alle ‘uitingen’ zijn nog ‘push’ en ‘zenden’
- 90% van de ‘interactie’ is eigenlijk een ‘transactie’
- 90% van de ‘campagnes’ mislukt

Hoe voorkomen we dat het vakgebied straks ook de strijd moet strijden die het reclamevak steeds meer lijkt te verliezen? Dat mensen bij ‘interactive marketing’ net zo hard ‘wegzappen’ (figuurlijk) als bij TV reclame? En dat ‘social marketeers’ de nieuwe ‘autoverkopers’ zijn? Kunnen we – ondanks de bizarre snelheid waarmee het vak zich ontwikkelt – ook even stilstaan bij de toekomst? En de lessen van het verleden in ons voordeel laten werken?

Joris van Zoelen

Dit is Joris van Zoelen


Identiteitsstrateeg en creatief ondernemer. Combineert een optimistisch kritische houding met veel energie. Werkte in zijn studententijd voor diverse grote bureaus. Concludeerde daar dat alleen intense samenwerking tussen bureau en opdrachtgever leidt tot merkwaardige resultaten, wat resulteerde in de oprichting van Synergie | identiteiten- en merkstrategie. Zijn ogen twinkelenals hij mag uitdagen, duwen, peuren en trekken. Zet graag anderen aan het denken. Creëert energie en beweging. Houdt niet van veranderen, wel van ontwikkelen. Beantwoordt gestelde en ongestelde vragen. Sparringpartner op het gebied van organisatie-identiteit, cultuur- en merkorganisatie. Naast bijna 20 jaar eigenaar van Synergie is Joris voorzitter van het MEC, mede-oprichter van Creative Connection, gastdocent en gastspreker.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes