Usain Bolt: Personal branding 2.0

Hij kan u niet ontgaan zijn, Thunder Bolt Lightning, de snelste man van de wereld uit Jamaica. Goud op de 100 meter alsof het een piece of cake is. Maar zijn snelheid is niet het enige dat hem onderscheidt van de andere renners. Bolt is een personality die uitstekend weet hoe hij het publiek en de media op zijn hand krijgt. Bij de start zijn alle camera’s op hem gericht. Bolt is een merk dat zichzelf perfect in de picture weet te zetten. En dat werpt zijn vruchten af!

Spelen met de camera

Voor de aanvang van de wedstrijden speelt Bolt met de camera. Elke TV-ploeg wil de gebaren van de renner vastleggen. Waar elke andere renner serieus en geconcentreerd bezig is met zijn mentale voorbereiding, hangt Bolt de clown uit. Zijn gebaren worden door de fans massaal overgenomen. Hij is een icoon geworden. Dat uit zich ook in video’s zoals onderstaande die door alle TV-zenders uitgezonden worden.

Bolt en het ABC van Personal Branding

Bij mijn presentaties over branding komt vaak het ABC’tje aan de orde waarmee je een personal brand opbouwt.

  • Apart - Bolt is apart. Door zijn prestaties en gedrag is hij absoluut anders dan de andere renners;
  • Betrouwbaar - Je kunt er op vertrouwen dat hij het waar maakt. Hij is een renner waarvan je weet dat hij gaat winnen;
  • Consistent - de gebaren vooraf, de overwinningspose (zie hoofdafbeelding van deze post), de mimik als hij over de finish gaat. Het komt elke keer terug.

Bolt is hiermee een uitstekend voorbeeld voor hoe je een merk moet opbouwen.

Een merk dat goud waard is

Usian heeft het sporttechnisch goed voor elkaar. Hij haat trainen, heeft inmiddels al vier keer goud gewonnen en wil ook in 2016 nog voor goud gaan. Maar niet alleen de medailles zijn goud. Bolt ontvangt bij wedstrijden een bedrag aan startgeld van 250,000 euro. Sponsoring en commercials leveren hem een extra zakcentje op en Bolt verdient momenteel 16,5 miljoen dollar per jaar. Na deze spelen zal dat bedrag snel toenemen.

Ook goud op Social Media

Twitter
Op twitter positioneert Bolt zichzelf als “The most naturally gifted athlete the world has ever seen.” Met meer dan 1 miljoen volgers behoort hij hier ook tot de groten der aarde. En de andere groten der aarde willen ook met hem geassocieerd worden. Zoals, om er maar eentje te noemen, Richard Branson.

Facebook
Met meer dan 7 miljoen fans op Facebook is absoluut een online held te noemen. Bijna drie keer zoveel fans als Jamaica aan inwoners heeft. Zijn online presence is voor adverteerders en sponsoren zeer interessant. Hoeveel zouden ze betalen om hem een foto van een product te laten delen op deze netwerken? Zou dat ook een startbedrag van 250.000 euro kunnen opleveren? Ik denk minimaal een veelvoud hiervan.

Een merk in opbouw

Bolt is nog niet klaar met zijn merk. Zolang hij fenomenaal blijft presteren op het rennersveld zal zijn ster blijven rijzen. Zijn andere passie, de DJ uithangen op grote feesten, zal hem zeker ook geen windeieren leggen. Het publiek vind hem cool en wil hem graag horen. Bolt is nog lang niet klaar. Bolt is maar net begonnen. En zoals iedereen weet is Bolt altijd op zijn het sterkst in het tweede deel van de race.

Bron: Jan-Willem Alphenaar

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes