Old brands, new stories

Old brands, new stories

Delen op twitter Delen op facebook

Het lijkt op oude koeien uit de sloot halen. Ik rijd al ruim 30 jaar in een MGB GT en ja, er zijn milieuvriendelijkere transportoplossingen. Maar ik rijd er nog steeds met plezier in. Mijn vader heeft mij ooit besmet. Ik ben dus geen eco-held, maar ik leef verder redelijk milieubewust.

Een paar dagen geleden keek ik na een boswandeling eens wat bewuster naar mijn oude vriend en begon te mijmeren. Ik realiseerde mij dat het merk MG al jaren niet meer leeft en dat  ondanks enthousiaste MG Clubs en hun leden. De naam heeft nog wel betekenis, maar het lijkt meer op de herinnering aan een oude legende. Die legende wordt in kleine kring in ‘leven’ gehouden, maar verder komt het niet. Terwijl er nog steeds MG’s worden gemaakt, door Nanjing Motors in China. Wat zien we? Een moderne sportauto, glad eigentijds en kleurloos design met een opgeplakt ‘Octagon’ logo maar geen geloofwaardig verhaal. Het is een gekocht verhaal van ‘traditie’, want voor de techniek hoefde men de merknaam niet te kopen.

Het werd geen come back waarbij de harten hoger sloegen. Zeker niet wat de prijs betreft, die zorgde eerder voor een hoge bloeddruk, van ergernis. Één van de aangenamere bijverschijnselen van MG was ooit dat hij betaalbaar was, ‘the poor man’s sportscar’. Gegeven de styling, het rijplezier en vooral het gebruiksgemak een omschrijving waarvoor je je niet schaamde… Heeft men ooit de liefhebbers (en die zijn er ook nog binnen de huidige generaties te vinden) gevraagd waarom ze het merk zo waarderen en hoe een MG in deze tijd nieuwe bewonderaars en fans zou kunnen verwerven? British Leyland heeft het in de 70′er jaren laten verslonzen, Rover heeft er een potje van gemaakt en Nanjing in China is vanaf 2007 bezig en heeft de productie dit jaar vrijwel gestaakt wegens gebrek aan belangstelling. Het verbaast mij nauwelijks. Ziet u er iets van, enige herkenning van karakteristieke details? MG verdient een beter tweede (of derde) leven. Men plant een relaunch in 2013. De laatste kans?

Over oude koeien gesproken… Neem nu Fiat met de come back van de Fiat 500 die een bijna even oude historie deelt met MG. Één van de meest vertederende compacte auto’s ooit, geliefd bij alle generaties. In 1975 opgeheven en ruim dertig jaar later weer helemaal terug bij alle generaties, en hoe! Fiat had het helemaal begrepen, naar mijn bescheiden mening nog beter dan Volkswagen (New Beetle) en BMW (New Mini). Fiat’s strategie was helemaal web 2.0 maar dan met een extra en dat was story listenting en storytelling, online en offline. Het verhaal van de oude 500 werd herverteld en potentiële klanten werden via een speciale website betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe 500. Na de launch van de website in 2006 (500 dagen voor de lancering van de nieuwe 500) waren er in 50 dagen al 500.000 hits en 5 miljoen pageviews verwerkt en daarbij werden ruim 50.000 configuraties opgeslagen. De betrokkenheid werd dus ruim van tevoren geïnitieerd. Men werd uitgenodigd om over het design van accessoires mee te denken. 8.000 (toekomstige) liefhebbers deden mee en inmiddels zijn er meer dan 100 accessoires die door gebruikers als aantrekkelijk én relevant worden ervaren. (Ook ik was deelnemer en niet zonder reden: mijn allereerste auto was een Fiat 500 nuova uit 1958. Hij heeft mij op zijn oude dag door mijn studietijd getransporteerd, ik heb hem stuk geknuffeld.)

Men werd uitgenodigd om mee te denken over thema’s voor de introductiecampagne. Want wie kan dat beter en betekenisvoller dan mensen die zich betrokken voelen? Men werd betrokken bij de aankleding van interieur en exterieur van de auto, waarbij gebruik werd gemaakt van de gepassioneerde beschrijvingen en verhalen van gebruikers van de (nog) bestaande 500′s. Elke bezoeker (=vriend) van de ’500′ website kon de look-and-feel van de website naar zijn of haar eigen smaak en voorkeuren aanpassen en informatie naar eigen goeddunken indelen. En kijk wat het geworden is: het is niet de oude 500, maar een compleet nieuwe en de gevoelswaarde van toen is dezelfde gebleven. Vraag het aan de berijders. En dat allemaal dankzij co-creatie en het delen van verhalen, en dat gaat verder dan user generated content: de ’500′ is een springlevend ‘oud’ nieuw merk en vol leven. Dankzij die betrokkenheid van (potentiële) klanten verkocht Fiat 57.000 500′s gedurende de eerste maand, in juli 2007. Alle deelnemers waren missionarissen van de nieuwe 500 geworden en de dialoog tussen fabrikant en gebruiker gaat voort… of moeten we het een love story noemen?
Bron: Peter Fruhman
Peter Fruhmann

Dit is Peter Fruhmann


Meer dan 30 jaar ervaring in het communicatievak. Als designer, copywriter en strateeg bij internationale bureaus gewerkt. Ik heb bekroonde campagnes gemaakt, maar weet ook hoe een afgekeurde campagne voelt. Ik kan goed onderscheiden wat een goed en wat een slecht verhaal is. Ik heb een passie voor storytelling en heb twee boeken over verhalen gepubliceerd*. Sinds 15 jaar heb ik een eigen communicatiebureau, ik weet dus uit eigen ervaring wat ondernemen betekent. Ik houd van reizen, bergwandelen, tennissen, lekker koken, literatuur, muziek en natuurlijk storytelling. Je kunt me altijd verleiden met een goed verhaal of met 'Manner Schnitten' uit Oostenrijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes