Social media user wil merken helpen

Delen op twitter Delen op facebook

Ruim tachtig procent van consumenten op sociale media zijn bereid om merken te helpen. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau InSites Consulting. Onder andere daarom volgt bijna de helft van de Europese sociale netwerkgebruikers één of meer merken. Naast de drie grootste netwerken Facebook, Twitter en LinkedIn beginnen ook Pinterest en Instagram aan een opmars, omdat zij een andere behoefte weten te vervullen.

Adviesbureau InSites Consulting heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media. In totaal deden 7.827 respondenten uit 19 landen mee, wat neerkomt op een gemiddelde van 400 respondenten per land. Uit de cijfers van Nederlandse respondenten blijkt dat acht van de tien landgenoten deel is van een online sociaal netwerk. De populairste site is Facebook met 66 procent van de Nederlanders die actief is op deze site.

Hyves daalt in populariteit

Ook Hyves wordt nog door een derde van de respondenten gebruikt, maar deze aantallen nemen in rap tempo af. Bijna een kwart van de respondenten die eerder Hyves gebruikten, hebben inmiddels het profiel verwijderd. Op nummers drie en vier staan LinkedIn (29 procent) en Twitter (24 procent). Nederland hoort met deze percentages tot de wereldtop wat betreft gebruik van sociale media.

Vooral het toenemende gebruik van de smartphone heeft het succes van sociale media vergroot. Tweederde van de smartphone gebruikers (45 procent van de Nederlandse internetgebruikers) zijn dagelijks te vinden op sociale media. Dit percentage ligt ruim tien procent lager voor mensen die geen smartphone hebben.

Hoewel Facebook, Twitter en LinkedIn wereldwijd het best scoren, zijn er toch twee andere sociale netwerken die de interesse van de consument hebben weten te trekken. Pinterest en Instagram, die respectievelijk door twee en vier procent van de Nederlandse sociale netwerkers wordt gebruikt, vervullen andere behoeften, die door de traditionele netwerken niet vervuld kunnen worden.

Merken volgen, merken helpen

Bijna de helft van de Europese sociale netwerkgebruikers volgt overigens één of meer merken. Gemiddeld volgt men elf merken op een passieve manier en zes merken op een interactieve manier. De consumenten verwachten van deze merken dat ze informatie bieden over producten en diensten, leuke acties om aan mee te doen en betrokkenheid bij het verbeteren van producten.

Opvallend hoog is het percentage sociale netwerkgebruikers dat een merk graag wil helpen bij en advies geeft over het ontwikkelen van producten en diensten. Maar liefst 84 procent wil meedenken met een bedrijf. Men wil vooral helpen bij het verbeteren van bestaande producten of diensten, maar een klein percentage geeft ook aan mee te willen denken over producten van de toekomst.

 Bron: Customer Talk

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes