Uw bedrijf kan niet meer zonder LinkedIn

Linkedin heeft na een intensieve testperiode nu definitief besloten een aantal nieuwe functionaliteiten van de Company Page voor alle 2 miljoen bedrijfsprofielen beschikbaar te stellen. Zo kunnen bedrijven hun updates specifieker gaan richten op hun doelgroep (zgn. Targeted Status Updates), daarnaast krijgen we van Linkedin (nog) meer statistieken over bezoekers en de interactie op ons bedrijfsprofiel. Waar dit allemaal toe moet leiden? Een hechtere community tussen bedrijf en doelgroep, bestaande uit prospects, medewerkers, potentiële medewerkers en mensen die er ‘altijd wel iets van vinden’.

Targeted Status Updates

Wat al sinds april getest werd staat dus nu live! Bedrijven kunnen hun updates specifiek richten op hun doelgroep. Handig als je een vacature wilt posten, of de melding dat je een nieuw event of dienstverlening lanceert! Hoe werkt het? Laten we eerst eens kijken naar welke toevoegingen gedaan zijn aan het menu van je bedrijfsprofiel. Het tabblad Analytics is gesplitst in Follower Statistics en Page Statistics, daarnaast zien we ook het tabblad Insights.


Saillant detail is nog steeds dat wanneer je gebruik wilt maken van de mogelijkheid om vanuit je bedrijf ‘Status Updates’ te verzenden, je engels als voertaal van je bedrijfsprofiel moet instellen. Stel we schrijven een Status Update over een nieuw event, dan krijg je middels de “Share with” optie de mogelijkheid om je doelgroep te gaan specificeren.


Kies je voor de optie “Targeted audience” kun je de hagel uit je buks vervangen door een scherpschutter richting je doelgroep. Toegegeven met 116 volgers hebben we weinig te specificeren, maar we wagen een poging.


Even door de mogelijke filters lopen:

  • Company Size (spreekt voor zich, echter je update moet aan een minimaal publiek van 100 mensen gericht worden, followers verhogen dus!)
  • Industry (je kunt kiezen uit max. 100 sectoren, nieuw is echter de onderverdeling van hoofdsectoren in submenu’s)
  • Function (keuze uit max. 10 van de 18 functiegebieden)
  • Seniority (keuze uit 7 ervaringsniveaus)
  • Geography (keuze uit 10 geografische gebieden, met onderverdeling van werelddeel, naar land, naar door Linkedin gedefinieerde area’s)

Met een goed omschreven Status Update, een heldere doelstelling en een duidelijke filter van je doelgroep, verwacht Linkedin met name voor de arbeidsmarktcommunicatie hier een aanzienlijke resultatenverbetering.

Follower Statistics

Alleen te zien voor de admins van de bedrijfspagina (dus niet voor derden) is het tabblad Follower Statistics toegevoegd.


Naast het huidig aantal volgers zien we de groei van afgelopen week, en ook het aantal verstuurde updates van de afgelopen week. Let op: je dient dit tabblad wel even te activeren door er de eerste keer op te klikken. Interessantere stuurinformatie vind je echter op de onderste regel.

  1. Total impressions Last 7 Days hoeveel likes, comments, clicks en shares heb je ontvangen, en wat is hun onderlinge verhouding in de laatste 7 dagen?
  2. Impressions/updates Last 7 Days hoeveel totaal impressies creeren jouw updates in de laatste week?
  3. Update engagement Last 7 Days Simpel! Hoeveel click heb je gerealiseerd?

Daarnaast kun je op deze pagina ook nog terugvinden welke mensen jouw bedrijfsprofiel recent gevolgd hebben, met natuurlijk de verwijzing naar hun profiel.

Page Statistics


Het tabblad Page Statistics geeft je de volgende informatie,

  1. De afgelopen 7 dagen is ons bedrijfsprofiel door 36 mensen bekeken, een toename van 63,3% met de week ervoor! Goed nieuws, toch?
  2. Het aantal unieke bezoekers was 25, eveneens een toename van 92,3%
  3. Tenslotte, hebben slechts 2 mensen een link of doorverwijzing aangeklikt

Werk aan de winkel dus! Ik verwacht een aanzienlijke toename in de professionalisering van het bedrijfsprofiel, inclusief banners, YouTube materiaal, leuke campagnes en ludieke status updates om de interactie te stimuleren met je doelgroep. Bovenstaande tabs geven aan dat Linkedin je eindelijk meer uitrust met tools om – zij het nog vrij basis – je inspanningen te meten.

Insights

Het laatste tabblad is openbaar, vandaar dat ik even het Company Page van ING Nederland BV als voorbeeld neem. Meteen valt op dat je niet alleen ziet hoeveel werknemers van ING in mijn netwerk zitten, maar ook welke andere bedrijfsprofielen bezoekers van het ING profiel hebben bekeken. De uitkomst zal je niet verbazen!


Verder tref je informatie aan over welke mensen recent bij de ING zijn gaan werken, en welke mensen recent een baan bij ING hebben verruild voor een nieuwe uitdaging elders. En waar gaan die mensen dan werken? Dat kun je meteen weer in de rechterkolom op deze pagina zien onder de kopjes “before ING employees worked at” en “after ING employees went to”Leuk om die migraties tussen diverse bedrijven te kunnen zien! Ook gegevens over in welke regio de meest werknemers van ING woonachtig of werkzaam zijn, welke skills overmatig aanwezig zijn en welke medewerker van ING de meeste recommendations heeft ontvangen, vind je hier terug.

Heeft jouw bedrijf al een Company Page op Linkedin?

Nee, dan wordt het echt hoog tijd! Bovenstaande bewijst wederom dat Linkedin steeds meer focus legt op het verstrekken van een ‘aantrekkelijke smoel’ aan jouw bedrijf. Ik vermoed dat we aan het begin staan van een nieuw tijdperk binnen Linkedin: The Company Domain!

Bron: Richard van der Blom

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes