Nieuwe offline challenge: layar!

Reclamefolders, brochures, abri’s, posters, flyers en straks ook de verkiezingsborden langs de weg: dagelijks zien we heel wat vormen van traditionele reclame en marketing in print voorbij komen tegenwoordig steeds minder. Zichtbaar en aanwezig voor de doelgroep, maar effectief en meetbaar? Eigenlijk niet in vergelijking tot de mogelijkheden die online adverteren biedt. Dus de stelling dat print dood is, of in ieder geval op haar laatste beentjes loopt zou wel eens correct kunnen zijn. Er is echter hoop voor de bomenkappers, print kun je echt interactief gaan maken…neen, niet zo’n onogenlijk QR-dingetje maar echt een interactieve laag over je printuiting (zelfs over je gebouwen).

In een tijd waar alles draait om de gebruiker en hoe deze zijn ervaringen met producten online deelt, is het onvoorstelbaar dat er nog zoveel geld om gaat in traditionele print-marketing, delen is slecht mogelijk en de effectiviteit slecht meetbaar. Gelukkig zijn er ook slimme ontwikkelaars die verder kijken en er alles aan doen om print te integreren met online interactie: LAYAR? Het vernieuwde Layar biedt live integratie van internet en een fysieke print (of omgeving). Door met je smartphone een poster of magazine te scannen, wordt extra digitale content zichtbaar. Dit heet Augmented Reality of in het kort AR. AR biedt traditionele print een nieuw leven! Print is dood, leve Layar! Eerder kon je alleen een webadres of een QR-code vermelden op je print uiting. Layar gaat verder dan alleen een link toevoegen aan print. Tot nu toe werd het vooral toegepast op brochures: Linda, VPRO gids en de NRC Next maar er is meer mogelijk. Films op verkeersborden, direct chatten met de VVV op een stadsplattegrond, een bouwbord met daarop een Facebook like button die het echt doet? Voor makelaars direct een virtuele rondleiding in het huis via het te koop bord. Krasloten op de borden van Ben en Jerry’s zodat je meteen een ijsje kunt winnen/halen of lege bakjes chips welke je met LAYAR weer kunt vullen. Het kan nu allemaal en meer!

Waarom zijn wij nu zo enthousiast?

Begin januari waren wij aanwezig op de Real Estate Connect in New York. Keynote speakerwas daar onder andere Claire Boonstra van Layar, tussen grote namen als Jeff Jarvis, Phil Libin van Evernote en Thomas Arnold van Facebook. Zij bracht de zaal in verroering en kreeg meerdere malen een staande ovatie bij de mogelijkheden van AR/Layar die zij liet zien (demonstratie vanaf 5.00 minuten). Dit waren stuk voor stuk inspirerende voorbeelden die ons aan het denken en experimenteren hebben gezet. De uitkomsten van deze experimenten en praktische toepassingen willen wij graag delen, inclusief hoe je deze nieuwe LAYAR-functionaliteiten zelf kunt toepassen. Stel je eens voor: interactieve verkiezingsposters met een video-toespraak gericht op de kiezer, dynamische inhoud zoals het tonen van de laatste vijf tweets van de lijsttrekker, een ‘like’ of een vote voor een partijstandpunt. Tickets voor een popconcert direct vanaf de poster bestellen. Kortom: mogelijkheden, mogelijkheden en mogelijkheden!

Joris van Zoelen

Dit is Joris van Zoelen


Identiteitsstrateeg en creatief ondernemer. Combineert een optimistisch kritische houding met veel energie. Werkte in zijn studententijd voor diverse grote bureaus. Concludeerde daar dat alleen intense samenwerking tussen bureau en opdrachtgever leidt tot merkwaardige resultaten, wat resulteerde in de oprichting van Synergie | identiteiten- en merkstrategie. Zijn ogen twinkelenals hij mag uitdagen, duwen, peuren en trekken. Zet graag anderen aan het denken. Creëert energie en beweging. Houdt niet van veranderen, wel van ontwikkelen. Beantwoordt gestelde en ongestelde vragen. Sparringpartner op het gebied van organisatie-identiteit, cultuur- en merkorganisatie. Naast bijna 20 jaar eigenaar van Synergie is Joris voorzitter van het MEC, mede-oprichter van Creative Connection, gastdocent en gastspreker.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes