De smaak van een verhaal

De smaak van een verhaal

Delen op twitter Delen op facebook

Als schooljongen mocht ik elk jaar naar York in Engeland op vakantie, naar mijn vaders zus en haar man. Oom Charles was een Schot, ooit een hoge militair en toen eigenaar van een textielfabriek waar tartanstoffen gemaakt werden. De fabriek mocht zich zelfs hofleverancier noemen. Oom Charles liet mij graag kennis maken met het land van zijn voorvaderen, met de highlands en met de eilanden voor de kust.

Toen ik zestien was, nam hij mij mee naar Islay, het zuidelijkste eiland van de Hebriden, voor de westkust. Na een flinke dagwandeling gingen we naar een pub in de haven van Port Ellen waar een paar stoere vissers aan hun Guinness zaten te lurken.  Charles vroeg om “a wee dram for the boy” en wees naar mij. Hij zette een glas goudkleurige drank voor mijn neus en zei: “Drink it. Slainte!”. Ik nam en slok en verslikte me bijna in het krachtige, kruidige vocht dat raspend door mij keel stroomde en een warme gloed achterliet. Ik proefde turf, zee, heide, en ik keek hem met betraande ogen aan. Hij grijnsde van oor tot oor: “Now you’re a man.” En de mannen in de pub knikten goedkeurend. Ik had Lagavulin geproefd, een zestien jaar oude single malt van Islay. Mijn oom vertelde dat Lagavulin na zestiende jaar volwassen is, net als en jongen die zich op dit eiland op zijn zestiende een man mag noemen. Was het waar? Niemand in de pub ontkende het en ik wilde het graag geloven, ik wilde opeens heel graag bij die stoere mannen horen, ik voelde me verbonden met het eiland… en het zal je niet verbazen dat ik na jarenlang single malts proeven, nog steeds een zwak heb voor Islay en voor Lagavulin. En misschien wil jij er nu ook van proeven… Maar eerst een vraag: hoeveel authentieke, persoonlijke consumentenverhalen ken jij van een merk? Of beter: van jouw merk?

Plaats reactie

Peter Fruhmann

Dit is Peter Fruhmann


Meer dan 30 jaar ervaring in het communicatievak. Als designer, copywriter en strateeg bij internationale bureaus gewerkt. Ik heb bekroonde campagnes gemaakt, maar weet ook hoe een afgekeurde campagne voelt. Ik kan goed onderscheiden wat een goed en wat een slecht verhaal is. Ik heb een passie voor storytelling en heb twee boeken over verhalen gepubliceerd*. Sinds 15 jaar heb ik een eigen communicatiebureau, ik weet dus uit eigen ervaring wat ondernemen betekent. Ik houd van reizen, bergwandelen, tennissen, lekker koken, literatuur, muziek en natuurlijk storytelling. Je kunt me altijd verleiden met een goed verhaal of met 'Manner Schnitten' uit Oostenrijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes