Tips om de ‘millennial’ te benaderen

Tips om de ‘millennial’ te benaderen

Delen op twitter Delen op facebook

Edelman onderzocht de ambities en meningen van de Millennial-generatie (geboren tussen 1980 en 1995), en komt tot 7 adviezen voor merken om deze doelgroep te benaderen. De resultaten staan in het onderzoek 8095®, dat in 2010 voor het eerst werd gehouden, en is gebaseerd op interviews met 4000 Millennials, in 11 landen.

Millennials zijn met 1,8 miljard generatiegenoten momenteel de grootste, levende generatie, aldus Edelman. Zij zijn de eersten die volledig digitaal opgroeiden met internet en smartphones binnen handbereik. Uit het onderzoek blijkt dat zij veel invloed uitoefenen op de aankoopbeslissingen van hun ouders en leeftijdsgenoten.

Merken kunnen de invloed van de Millennial-generatie niet langer kunnen negeren, aldus Eveline Bouman, director consumer brands bij Edelman Nederland. Ze zegt: ‘In 2013 zal de oudste Millennial 33 jaar zijn. Dit betekent dat velen van hen nu ouders zijn, carrière maken, een ongelofelijke koopkracht hebben en invloed uitoefenen op de wereld van vandaag. Voor marketingprofessionals is het dus belangrijk hun strategieën af te stemmen op deze invloedrijke generatie. Engagement, authenticiteit en meerwaarde (purpose) moeten hierin centraal staan.’

Edelman noteerde 7 tips voor merken om succesvol in contact te komen met Millennials:

1. Millennials zijn geen kinderen meer, maar top beïnvloeders
Bedrijven moeten inzien dat Millennials volwassenen zijn met koopkracht, carrières en gezinnen, en dat ze anderen sterk beïnvloeden bij de aanschaf van producten of diensten.

2. Verschuiving traditionele man/vrouw segmentatie
Wake up, marketingmensen, de wereld is veranderd! De samenleving is meer divers dan ooit. De traditionele grenzen tussen man en vrouw zijn vervaagd. Mannen nemen meer traditionele ‘vrouwentaken’ op zich en vice versa. Merken moeten zich minder richten op de klassieke segmentatie en campagnes ontwikkelen die inspelen op de pluriformiteit van het publiek.

3. Benader Millennials met een 360-aanpak
Hoewel Millennials digitaal zijn opgegroeid, prefereren ze face-to-face contact en in-real-life (IRL) ervaringen. Om Millennials succesvol te betrekken, moeten bedrijven hen met een 360-aanpak benaderen. Merken moeten hun verhaal vertellen in de vele on- en offline informatiebronnen die Millennials gebruiken om aankoopbeslissingen te nemen.

4. Het is niet langer JOUW merk
Marketeers moeten bereid zijn een bepaalde mate van controle over hun merk uit handen te geven. Millennials willen co-creëren en een dialoog hebben, 24/7/365. Bedrijven moeten flexibel zijn en open staan voor samenwerking met consumenten die hun merk promoten.

5. Ervaringen boven spullen
Millennials staan open voor nieuwe ideeën en ervaringen en zullen die delen met vrienden en familie. Merken dienen dan ook sociaal te zijn en sociale ervaringen te creëren.

6. Help Millennials experts te worden van jouw merk en verhaal
Millennials willen dat merken hen entertainen. Organisaties moeten open en eerlijk zijn over hun achtergrond, geschiedenis en de redenen waarom zij juist deze producten of diensten leveren. Merken moeten niet alleen zelf goede storytellers zijn, maar ook consumenten in staat stellen krachtige verhalenvertellers te zijn namens hun merk. Authenticiteit, transparantie en de meerwaarde (purpose) zijn hierbij van cruciaal belang.

7. Lachen is gezond
Deze oer-Hollandse uitdrukking moeten marketeers ter harte nemen. Op de vraag wat merken moeten doen om hun aandacht te vangen, gaven Millennials unaniem als antwoord: gebruik humor. Hoewel het bedrijfsleven vaak serieus is, hoeft de boodschap dat niet altijd te zijn. Merken moeten op zoek gaan naar manieren om geestig maar ook nederig te zijn.

Bron: Molblog, Elsbeth Eilander

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes