Nieuw: Het social readiness model

Delen op twitter Delen op facebook

Het Social Readiness Model is in 2012 ontwikkeld door internet advies bureau Jungle Minds. Het model bestaat uit vijf fasen die je als organisatie kunt bereiken. Deze fasen worden door middel van vier eigenschappen beschreven, namelijk:

  • Businessmentaliteit: “Op wat of wie richten wij ons als bedrijf?”
  • Organisatiestructuur: “Hoe is social media bij ons georganiseerd?
  • Stakeholderinteractie: “Hoe communiceren wij met onze klanten?”
  • Technologie: “Welke software gebruiken we in ons eco-systeem?”

Op basis van deze antwoorden is te bepalen in welke fase je je bevindt:
  • Social virgin: In deze fase ontbreekt een gestructureerd plan. Vaak is het één of meerdere individuen die het Social Media ‘stuk’ op zich nemen. Ook wordt hier nog vaak ‘gezonden’ in plaats van het aangaan van interacties met de doelgroep.
  • Social junior: Bij de junior staat het product centraal, niet de klant. Eén afdeling is verantwoordelijk voor het uitvoeren van Social Media taken. Door middel van eenvoudige of gratis tools wordt wel geluisterd naar wat er online over het merk, product of bedrijf wordt gezegd, maar reageren/interacteren is vaak nog ‘eng’.
  • Social medior: Een centraal gecoördineerde organisatie zorgt er voor dat andere afdelingen gevoed worden bij het gebruik van Social Media. Er worden betere systemen gebruikt om dit mogelijk te maken en er worden online gesprekken gevoerd.
  • Social expert: De social expert voert de dialoog en wordt ‘engaged’ met klanten. Er wordt niet meer gekeken naar wat de concurrent doet, maar er wordt een uniek beleid uitgestippeld. De expertorganisatie maakt gebruik van Social CRM oplossing om de klant via alle kanalen zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
  • Social guru: In de ultieme sociale organisatie krijgen alle medewerkers volledige verantwoordelijkheid én de vrijheid om Social Media op de kaart te zetten. Behalve de klant, heeft zo’n bedrijf ook de ‘mens’ achter de klant zichtbaar en als doelstelling om mensen blij te maken door middel van klantenservice. Vaak zijn dit type bedrijven nog zeer jong, omdat voor deze fase een grote cultuuromslag nodig is ten opzichte van de ‘traditionele organisatie’.
    .
Tevens omschrijven de ontwikkelaars van dit model vier stappen die je als organisatie moet nemen om van de ene naar de andere fase te gaan. Dit zijn de volgende:
  • Listen (van virgin naar junior)
  • Talk (van junior naar medior)
  • Energize (van medior naar expert)
  • Empower (van expert naar guru)

Bron: Jungleminds

Joost Steins Bisschop

Dit is Joost Steins Bisschop


Joost Steins Bisschop kan worden gekarakteriseerd als een internet visionair en ondernemer. Hij is betrokken bij meerdere ondernemingen en schrijft twee-wekelijks een column voor Het Financieele Dagblad. Hij is als partner verbonden aan Jungle Minds.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes