Creëer helderheid over je merkrol

Creëer helderheid over je merkrol

Delen op twitter Delen op facebook De grote uitdaging voor ieder merk is om betekenisvolle relaties te ontwikkelen met relevante stakeholders. Dit begint bij het definiëren van de eigen rol in die relatie. Bent u bijvoorbeeld meer een uitdager, goede vriend of expert? Waar zit in essentie uw toegevoegde waarde? Om dit inzichtelijk te kunnen maken, heeft Michel Jansen het ‘Brand Prototyping Model’ ontwikkeld. Benieuwd welke archetypische rol uw merk speelt in het leven van uw klanten en welke wereld daarachter schuil gaat?

Door te werken met archetypen is het mogelijk om helderheid te creëren over de gewenste rol en de wijze waarop u meerwaarde creëert. Nike is bijvoorbeeld een merk met kenmerken van het hero archetype. Het merk daagt zijn gebruikers uit om zichzelf continu te verbeteren en nieuwe successen te bereiken. Daarentegen stimuleert Lego (creator archetype) haar klanten om hun creativiteit en verbeeldingskracht te gebruiken en inspireert het merk hen hun ideeën om te zetten in mooie ‘bouwwerken’. Het rebelse merk Virgin van Richard Branson appelleert bij een grote groep mensen aan de behoefte aan een alternatief voor de gevestigde orde.



Brand Prototyping Model

Het denkkader van de archetypen helpt merken om hun rol in de relatie met de doelgroep te definiëren en op geheel eigen wijze in te vullen. De archetypische werelden spreken direct tot de verbeelding en maken het mogelijk om een concrete doorvertaling te maken naar het gewenste gedrag van het merk. Hierdoor wordt gewaarborgd dat het merk zichzelf op inspirerende, consistente en consequente wijze blijft doorontwikkelen.

Benieuwd welke archetypische rol uw merk speelt in het leven van uw klanten en welke wereld daarachter schuil gaat? Lees hier dan meer over de masterclass van Michel Jansen op 2 december in Utrecht.

Bron: Heydays.
Michel Jansen

Dit is Michel Jansen


”Wat maakt dat mensen bij het proeven van ‘unbranded’ cola de voorkeur geven aan Pepsi Cola en bij ‘branded’ cola kiezen voor Coca Cola?” Dit was voor Jansen de reden om zich vanaf zijn studie bedrijfskunde in Nijmegen volledig te focussen op het merkenvakgebied. Inmiddels is Jansen al meer dan tien jaar werkzaam als brand consultant en heeft hij vele organisaties onder andere geholpen bij het ontwikkelen van hun identiteit, positionering, merkarchitectuur en merkportfolio. Jansen deelt zijn kennis en ervaring door regelmatig op te treden bij universiteiten en op seminars en congressen.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes