Wat zegt de kleur rood over jouw bedrijf?

Delen op twitter Delen op facebook Een rood stoplicht, een rode alarmknop, het Rode Kruis, een rode kaart met voetbal… Rood maant tot opletten. Actie!

En niet voor niets: rood is de signaalkleur bij uitstek.

Rood is de warmste en krachtigste kleur die we kennen. Het is de kleur van vuur en van ons bloed. Daarom wordt het al eeuwenlang geassocieerd met spanning, gevaar, strijd, dapperheid en natuurlijk brand. Daarnaast staat het ook voor onze levenskracht, warmte, liefde en sensualiteit.

Het zal dan ook niet verbazen dat de kleur rood een duidelijk effect heeft op ons lichaam. Een rode kamer ervaren we als warmer dan een blauwe kamer, ook als de temperatuur precies gelijk is. Bij het zien van rood worden onze hersens actiever, gaat onze hartslag omhoog en versnelt de ademhaling. Er komt adrenaline en energie vrij. Kortom; ons lichaam is klaar voor actie!

In de marketing en communicatie wordt rood dan ook veel gebruikt voor actiereclame (koop me!) en impulsaankopen zoals fastfood (honger, nu!).

Een paar merken hebben wel bijzonder effectief gebruik gemaakt van de krachtige kleur rood. Wat te denken van Ferrari-rood? Of van Coca-Cola? Het is tenslotte aan de reclamecampagne van Coca-Cola uit 1931 te danken dat de Kerstman onlosmakelijk is verbonden met een rood pak.

Nog een paar typisch Nederlandse merk-weetjes met de kleur rood:
Pure chocolade zit traditioneel in een rode verpakking (melkchocolade in een blauwe)
Spa rood is in ons land een synoniem geworden voor koolzuurhoudend water, van welk merk dan ook (Spa blauw staat voor ‘gewoon’ bronwater). Als je wilt afwijken van deze ongeschreven regels, dan kan dat natuurlijk. Maar dan heb je wel een fors marketingbudget nodig om de consument te overtuigen…

Rood staat voor bloed | temperament | spanning | gevaar | avontuur | moed | strijdlust | strijd | dapperheid | agressiviteit | toorn | offer | oorlog | Mars: oorlogsgod / rode planeet | opstand | revolutie | socialisme | communisme | vuur | brandweer | brandpreventie | warmte | liefde | hartstocht | passie | opwinding | erotiek | prostitutie (rosse buurt) | aandacht | levenslust

Bron: Jeanne ontwerp en illustratie

bidm
Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes