Uitgelicht: Leiderschapsrol-model

Delen op twitter Delen op facebook De vier rollen van de leider

Een leider of ondernemer zet ‘dromen’ om in ‘doen’. Dat is het hoofdproces. Hij (of zij) krijgt dit voor elkaar door ook te ‘delen’ en te ‘denken’, als aanvullende competenties. Zo kunnen er vier rollen onderscheiden worden, de leider of ondernemer als:
  • de dromer
  • de doener
  • de denker
  • de deler

De dromer

Je kijkt naar buiten, fantaseert, droomt, creëert, maakt nieuwe combinaties. Opeens is er een idee, passend bij jouw visie en zie je een kans.
  • Creëren
  • Fantasie en dromen
  • Ideeën en creatieve concepten
  • Grensverleggend
  • Nieuwe wegen bewandelen
  • Open minded, uitstel van oordeel
  • Innoveren, vernieuwen
  • Mogelijkheden, gat in de markt zien
  • Visie creëren, buiten binnen halen

De doener

Een doener pakt de kans, durft te doen en door te gaan waar anderen stoppen.
  • Implementeren, realiseren
  • Initiatief en actie
  • Drive en energie
  • Zich verantwoordelijk voelen
  • Planning en prioriteiten
  • Keuzes durven maken
  • Risico’s nemen
  • Resultaatgericht
  • Doorzettingsvermogen
  • Lak aan regels, eigen weg

De denker

Problemen kom je onderweg tegen, per definitie. Je kunt ze gedeeltelijk voorkomen en erop anticiperen door er vooraf goed over na te denken.
  • Analyseren
  • Problemen oplossen
  • Diagnoses
  • Risico- en scenarioplanning
  • Doordenken businessplan
  • Hoofd- van bijprobleem onderscheiden
  • Rationeel en inhoudelijk
  • Cijfermatig en objectief
  • Kritisch, advocaat van de duivel

De deler

Zonder anderen kom je er niet. Door het delen van je idee, je passie, je enthousiasme krijg je anderen (sponsors, klanten, collega’s) mee.
  • Communicatie
  • Relationeel, inlevingsvermogen
  • Emotioneel intelligent
  • Passie, betrokken zijn, gevoelsmatig
  • Anderen mee krijgen
  • Enthousiasme overbrengen
  • Presenteren, verkopen
  • Samenwerken
  • Relaties ontwikkelen en onderhouden netwerken



Beweging

Het belangrijkste van leiden of leidinggeven en ondernemen is het omzetten van dromen in daden. Dit wordt ook wel het stuwingproces genoemd: innovatieve ideeën écht realiseren. Van dromen naar doen. Van rechtsboven naar linksonder in het model (zie witte pijl).

In de tabel zijn de competenties, eigenschappen en kwaliteiten verder uitgewerkt. Van de ‘dromer’ ga je naar de ‘doener’, en onderweg kom je de ‘denker’ en de ‘deler’ tegen. De ideale leider ondernemer heeft elementen van alle vier de onderdelen in zich. Een goede leider of ondernemer kent zijn type en krachten en is in staat zijn ‘tekortkomingen’ te compenseren of ontwikkelen.
De leiderschapstest of ondernemerstest kan op verschillende manieren worden gebruikt:

  • De test laten uitvoeren door de leidinggevende en enkele van zijn of haar medewerkers. De gegevens van de leidinggevende en het totaal van de medewerkers kan in één model met elkaar worden geconfronteerd.download leiderschapstest voor medewerkers

  • De test laten invullen door de leden van een managementteam, waarna de gegevens kunnen worden geconfronteerd in één model.
De test wijst zichzelf. Het excelsheet heeft drie tabbladen:
  • Een tabblad ‘test’, waarin stellingen worden geclassificeerd.
  • Een tabblad ‘resultaten’, waarin de resultaten van de test automatisch worden verwerkt en verdeeld naar de vier rollen van een leider of ondernemer.
  • Een tabblad ‘model’, waarin de resultaten worden gevisualiseerd.
Je kan je eigen rollen als leider of ondernemer bepalen door de test alleen in te vullen. Veel leerzamer, maar waarschijnlijk ook confronterend, is wanneer je de test ook door een aantal van je medewerkers laat invullen. Laat in dat geval de test bij voorkeur door een onafhankelijk iemand uitzetten, innemen en verwerken, om de anonimiteit van de medewerkers te garanderen en een optimaal resultaat te krijgen. download confrontatiemodel manager versus medewerkers

Wil je de leiderschapskwaliteiten of ondernemerskwaliteiten van je collega’s in het managementteam bespreekbaar maken, dan helpt een dergelijke test. Je krijgt een aantal individuele modellen en een gezamenlijk model. Leg de modellen naast elkaar, spreek af geen oordelen te vellen (is ook onmogelijk) en kijk met elkaar wat je ziet en wat je daaruit kan leren.

download confrontatiemodel voor managementteam
Bron: Gertjanschop.com
Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes