Merkmodel: Brand Asset Valuator

Merkmodel: Brand Asset Valuator

Delen op twitter Delen op facebook

Bij de ontwikkeling van de Brand Asset Valuator (BAV) waren o.a. de Amerikaanse professoren Aaker (Berkeley) en Biel betrokken. Deze laaste zijn ideeën over brandscapes zijn verwerkt in de BAV. Biel’s visie is dat alle merken vechten om een deel van de beschikbare aandacht van een consument.


Een merk moet dus niet uitsluitend met andere merken uit haar eigen categorie vergeleken worden, maar met alle merken die zich in de brandscape van de doelgroep of het segment bevinden (cross-categoriaal).


Brand Asset Valuator is één van de grootste merkonderzoeken ter wereld. Het onderzoek wordt in 40 landen onder ruim 185.00 consumenten uitgevoerd en bevat gegevens over 19.800 merken. De merkperceptie van consumenten wordt op 55 dimensies gemeten. Het eerste onderzoek vond plaats in 1993. BAV is een middel om inzicht te krijgen in de gevoelens en gedachten van consumenten over merken. Het model biedt inzicht in de kracht en toekomstige ontwikkeling van merken. BAV maakt het mogelijk om vergelijkingen te maken tussen merken uit verschillende markten. Y&R investeerde sinds 1993 US $ 70 mio in BAV.

Volgens de BAV ontwikkelen succesvolle merken zich volgens vier stadia, ook wel ‘pijlers’ genoemd:



  • Differentiatie: Het startpunt bij het bouwen van een krachtig merk. Deze dimensie geeft de unieke en onderscheidende positie van een merk weer. Consumentenvoorkeur en een hogere marge worden gedreven door differentiatie.
  • Relevantie: De tweede stap. Als de unieke propositie (differentiatie) consumenten aanspreekt, zal het merk hun interesse winnen en zullen zij het merk gaan gebruiken. Relevantie vertoont dan ook veelal een correlatie met het marktaandeel van merken.
  • Waardering: De derde pijler in het proces van merken bouwen. Deze pijler weerspiegelt de mate waarin consumenten een merk positief beoordelen.
  • Vertrouwdheid: Vertrouwdheid is het succesvolle resultaat. Een hoge vertrouwdheidspijler betekent dat consumenten alle aspecten van het merk heel goed kennen; ze beschouwen het merk als een goede vriend.

BAV kan gebruikt worden voor het:



  • meten van de kracht/zwakte van merken
  • meten van imago’s van merken
  • identificeren van doelgroepsegmenten
  • voorspellen van ontwikkelingen van merken
  • vergelijkingen van merken en categorieën
  • onderzoeken van mogelijke merkextensies en co-branding

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes