Geurmarketing results: 15% meer sales!

Geurmarketing results: 15% meer sales!

Delen op twitter Delen op facebook

Consumentenelektronica-formule Dixons heeft ontdekt dat zintuigprikkeling een stevige impuls kan betekenen voor omzetgroei. De formule ging vorig jaar een experimenteertraject in en boekte daarmee verrassende resultaten. Eind vorig jaar werd het project afgerond met de toevoeging van het zintuig reuk. De geuren die in de winkel verspreid werden en de klantbeleving positief moesten beïnvloeden, hadden een onverwacht resultaat: 15 procent meer kassatransacties.


Het prikkelen van alle zintuigen maakt onderdeel uit van de nieuwe dixons winkelformule en zal gefaseerd in alle 150 dixonsfilialen worden ingevoerd. Steven Bakker, CEO van de BAS Group en eigenaar van Dixons, zegt daarover: “Bij onze nieuwe dixonsformule worden de zintuigen geprikkeld met als doel de ultieme klantbeleving. Met een levende moswand (zien), producten uit de vitrines en op tafel om uit te proberen (voelen), relaxte achtergrondmuziek (horen) en een gratis kopje fairtrade cappuccino (proeven) werden al vier zintuigen geprikkeld. Na de toevoeging van geur, bleek dat er een significante stijging plaatsvond van 15 procent in kassatransacties.”


Gemak


Bakker verklaart de omzetstijging vooral uit de observatie dat klanten zich meer op hun gemak voelen. Dankzij de geurbeleving dus. ”Geen geurwalm die je tegemoet komt, maar een licht mountainbrise-luchtje dat je ook zou kunnen ruiken op je vakantieadres.”


Broodgeur


Wie kan de geur weerstaan van versgebakken brood? Het verspreiden van verse broodlucht is al lang een beproefd recept in de supermarkt om shoppers naar de broodafdeling te verleiden, Dixons heeft zich daar nu door laten inspireren.


Bron: Shoppermarketing


Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes