Een merk is een mijnheer

Delen op twitter Delen op facebook Dat is een veelgebruikte uitdrukking. We zijn het er ook allemaal mee eens. Een merk heeft menselijke trekjes. Het is een hij of een zij. Een beetje verlegen of ingetogen, of juist brutaal.

Sommige marketeers hebben van hun merk ook een “merkpaspoort”.

Sterke merken zijn herkenbaar. Aan hun uiterlijk, maar ook aan hun gedrag en de manier waarop ze communiceren. Dat uiterlijk, dat klopt meestal wel, maar sommige (ook sterke) merken gedragen zich bepaald niet altijd hetzelfde. Da’s goed, als er een strategie achter ligt. Da’s fout, als dat niet het geval is.

Veel merken communiceren vaak niet altijd consistent. Het meeste valt dat op in de winkels. Sommige formules (en winkelformules zijn zeker ook merken) praten in de winkels heel anders tegen mij als consument, dan in hun advertentie of TV commercial. In die laatste word ik bijvoorbeeld met een “knipoog, een kleine glimlach” aangesproken. In de winkel wordt “fantasieloos tegen me geschreeuwd”. Kan dat niet anders? Bij wie doe ik eigenlijk mijn boodschappen? Is dat die TV adverteerders waar ik me letterlijk en figuurlijk door aangesproken voel, of die schreeuwer? Soms weet ik het niet meer. De formule hopelijk wel …

Bron: Rob Benjamins

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes