Brand History: de paarse krokodil

Brand History: de paarse krokodil

Delen op twitter Delen op facebook

De commercial Paarse Krokodil van Ohra uit 2005 was een regelrechte hit. Het is de enige reclame in de wereld die het tot wet geschopt heeft. Paarse Krokodil raakte een open zenuw en groeide zowaar uit tot hét symbool van onze collectieve weerzin tegen onnodige bureaucratie en regelzucht. Het spotje, waarin een moeder in het zwembad de paarse opblaaskrokodil van haar dochter niet mee krijgt (“Hij staat daar!”) vindt een ongekende weerklank. En dat allemaal dankzij een last-minute ingreep tijdens de TV-shoot.


Daar kleurde de groene opblaaskrokodil op het laatste moment paars, om nog meer de belachelijkheid van de situatie te benadrukken. Groene krokodillen kom je vaker tegen, paarse niet. Bovendien maakt het verantwoordelijke reclamebureau Etcetera (Bart Oostindie en Antoine Houtsma) in de commercial met een knipoog nog reclame voor zichzelf. “Etcetera, etcetera…” horen we de ambtenaar achter de infobalie zeggen. Overigens zei de moeder in de Ohra-commercial niet “Daar staat ‘ie!”, ze zei: “Maar hij staat dáár”. Waarop die bureaucraat van de infobalie terugkwam met: “Jaaa, hij staat daar!”. Een blijvertje.



- Het populaire RTL 4-programma Barend & Van Dorp voert een tijdlang spontaan de rubriek “De Paarse Krokodil”. Kijkers spugen hierin hun gal over de bureaucratie in Ons Nederland. - Staatssecretaris Joop Wijn van Economische Zaken dient in 2006 zelfs het wetsvoorstel “De Paarse Krokodil”in, bedoeld om de administratieve rompslomp en de bijbehorende irritatie voor werkgevers en werknemers te verminderen. Politici omarmen de Paarse Krokodil letterlijk met een lach. Het voorstel wordt in datzelfde jaar door de Tweede Kamer aangenomen. Misschien wel de mooiste bekroning die je als merk kan krijgen! - Er verschijnt een managementboek met de titel “De Paarse Krokodil”. - Het merk Summertime komt nog met een paarse opblaaskrokodil op de markt, o.a. bij Blokker en supermarkt Deen. Voor 4,99 euro, met op de doos de aanbeveling “Daar staat ‘ie!”. - De Paarse Krokodil was in zijn hoogtijdagen, in 2006, zo populair dat zelfs de krokodilletjes op Lacoste-shirts paars uitsloegen. De verkoper op de Beverwijkse Bazaar kon niet zeggen of ze echt waren of niet (overigens zijn nu zelfs de goedkope nep Lacoste-shirts uit de gratie na Breivik, de Lacoste-terrorist…)


Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes