Help! Ik ben marketeer in een groot bedrijf!

Help! Ik ben marketeer in een groot bedrijf!

Werkt u ook als marketeer in een grote organisatie? Misschien heeft u dan iets aan dit artikel. Dit stuk is geschreven (door Pim Jonker) vanuit het perspectief van een ambitieuze marketingmedewerker die zijn weg zoekt en vindt in de wereld van processen, ego’s, missies, targets, verwachtingsmanagement en natuurlijk de klant. Jonker is kerndocent van de leergang Strategisch Marketing Management.

Als marketeer wil je dat de klant centraal staat. Alles wat je bedenkt, probeert en analyseert cirkelt om de klant heen. Je zoekt continue manieren om de klant beter te begrijpen en te bereiken. 80% van je tijd ben je bezig met de klant en 20% met de organisatie, toch? Ik hoop dat je deze vraag met ja beantwoord, want dan heb je een mooie baan. De werkelijkheid is helaas vaak andersom!

Waar komt dit nu toch vandaan?

Op basis van mijn ervaring en bevindingen van de afgelopen jaren kom ik tot twee essentiële punten: Het ontbreken van bruikbare kaders en het hebben van ego’s. Daar gaat het vaak fout!

1. Het ontbreken van bruikbare kaders:

De missie, visie, kernwaarden, merkwaarden, kerncompetenties en de huisstijl. Deze begrippen vormen samen de identiteit (Waarom) van een organisatie. Essentieel voor een marketeer! De identiteit vormt altijd de basis van iedere marketinginspanning. Alle bedrijven hebben een identiteit. Of deze goed is uitgeschreven en hier consequent op wordt gestuurd is een tweede. Naast de identiteit moet de marketingdoelstelling (Wat) duidelijk zijn. Wat wil je als organisatie bereiken. Wanneer is de marketingafdeling succesvol? De doelstelling moet smart zijn. Het laatste punt van de kaders is de marketingstrategie (Hoe). De vraag die je hierbij moet stellen is “Hoe wordt de marketingdoelstelling gerealiseerd, welke deelcampagnes / projecten zijn gedefinieerd en wat is de samenhang hier tussen?” Als jij als marketeer verantwoordelijk bent voor één van de campagnes is het noodzakelijk dat je de samenhang begrijpt. De kaders moet je scherp hebben. Er mag geen speld tussen te krijgen zijn. Het bepaalt jouw speelveld. Binnen het speelveld kan je los. De invulling is aan jou! Als de kaders niet duidelijk zijn, ga je nat. Je baseert jouw campagne op de verkeerde uitgangspunten. Hierdoor sluiten jouw uitgangspunten niet meer aan op de verwachtingen van het management. Het wordt onbestuurbaar en daarmee organisatorisch een zooitje. Dit kost energie, veel frustraties en onnodig intern geneuzel.

2. Het hebben van ego’s

Iedere organisatie heeft ze. Managers met een te groot ego. Werk je in dienst van het bedrijf, of werk je in dienst voor jezelf. Het lastige aan marketing is dat iedereen denkt er verstand van te hebben. Zeker in een concrete fase als de middelen gepresenteerd worden. Dan krijg je van die uitspraken als “ik denk dat blauw beter werkt, ik wil op social media, het logo moet links”, en hier heb je als marketeer last van. De uitspraken zijn meningen en geen feiten! Let op, want voor je het weet ben je met mensen in discussie over meningen. Managers met een te groot ego willen dan per se iets herkenbaars van zichzelf in de uitwerking. Een handtekening voor hun eigen CV. Dit kan je managen door je campagne op te bouwen vanuit feiten. Mocht je toch aannames doen, geef dit duidelijk aan, onderbouw je redenatie en hang er altijd een test- onderzoek aan. Op deze manier breid je jouw data uit. Dit maakt de volgende campagne weer beter en zorgt voor minder discussie.

Dus, marketeers,

zorg ervoor dat de kaders duidelijk zijn. Krijg je ze niet aangereikt ga ze dan halen. Of doe een voorstel richting het management. Start in ieder geval nooit zonder! Werk vanuit feiten! Dit komt ten goede aan de kwaliteit van je campagne en zorgt daarnaast voor veel minder onbegrip. Op deze manier ben je minimaal 80% van je tijd bezig met de klant. En daarvoor ben je marketeer, toch?

En nog even voor de manager,

faciliteer je medewerkers goed! Zet duidelijke kaders uit! Stuur je mensen vanuit dit fundament. Geef de marketeers alle ruimte binnen de kaders. Dit geeft een positieve vibe binnen de afdeling. Dit zie je ook absoluut terug in de kwaliteit. And at last, laat je ego thuis, het gaat om het bedrijf en niet om jouw CV. Tip: lees het boek ‘Good to great’. Daar lees je hoe succesvol je kan zijn als je jouw ego thuis laat. Het is niet makkelijk en vergt veel discipline. Voor mij werkt het in ieder geval erg goed! Heb je ervaringen of een mening? Deel ze. Samen worden wij beter!

Pim Jonker

Dit is Pim Jonker


Pim Jonker (1975) is Marketeer van beroep. Hij heeft een persoonlijke passie voor strategische marketing. Twee jaar geleden is hij gestart met het schrijven van blogs / tweets over dit onderwerp. Van hieruit is zijn adviesbureau ‘Marketingcirkel’ ontstaan. Marketingcirkel beschermt en brengt het ambacht van het vak Marketing en Sales terug in de markt. Klantgericht werken, plezier in het vak en alles vanuit een stevig strategisch fundament. Jonker heeft de HEAO-opleiding Commerciele Economie gevolgd aan de Hogeschool van Utrecht en vervolgens de opleiding ‘NextMarketeer’ bij Lectric. Jonker is ruim 10 jaar werkzaam in marketing en salesfuncties voornamelijk in financiële dienstverlening. De laatste vijf jaar werkzaam bij Achmea. In deze vijf jaar heeft Jonker de volgende functies vervuld: Strategisch Accountmanager, Marketing/ Business consultant en Senior Marketeer.




Wat vind jij hiervan?

*
Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes