Westkeetshaven

Graag neem ik je mee naar mijn grote practische leermoment over hoe internet
werkt. Dat was in 1995 en het betrof het toenmalige NBM Amstelland
project Westkeetshaven in Zwijndrecht. 1995 is inmiddels zo lang geleden
dat ik alle namen van de betrokkenen zal noemen.

Ik werkte in 1995 als strateeg binnen een van de toenmalige Business Units van KPN.
Die Business Unit had onder andere een divisie CableCom. CableCom werd
geleid door Piet Voogd (thans MT iVent, onder meer de
informatievoorzieningsclub van Defensie). Piet en ik werkten veel samen.
We hadden vertrouwen in elkaars oordeel. We waren ‘Pal’s zoals ik dat
later zou gaan noemen. Pal is een afkorting en staat dan voor je
vermogen te poolen, ally-en en linken, reuzen bouwen zeg maar en een
kerncompetentie in de internettijd. Piet had vooral toegang tot de
operating capabilities van KPN vanwege zijn ondernemende persoonlijkheid
en omdat hij een goede business draaide. Ik had vooral toegang tot
externe relaties en had visie.

Een van die externe relaties was Guus van
Meurs, toenmalige regiodirecteur Zuid-Holland van NBM Amstelland,
trusted advisor van de toenmalige CEO van NBM Amstelland. Guus was
verantwoordelijk voor het NBM Amstelland project Westkeetshaven. waar
hij natuurlijk een succes van wilde maken. Een andere relatie was Hans
Ketel, directeur-eigenaar van CAE, een innovatief architectenbureau in
Rotterdam. KPN’s Michel Beer completeerde het gezelschap en zou later
programmamanager voor dit joined effort worden.

En zo was er dus opeens een visionair team waarin
visie, ondernemerschap en uitvoerend vermogen moeiteloos gekoppeld
werden rond Westkeetshaven. De visie was dat het toen ontluikende
internet en allerlei nieuwe applicaties in en rond het woonhuis
(domotica) zou zorgen voor de noodzaak van extra kabelvoorzieningen in
woonhuizen (wifi
was er nog niet). Het ondernemerschap zorgde ervoor dat er geïnvesteerd
werd in een plan, door CAE gemaakt, voor concrete extra
bekabelingsplannen in die Zwijndrechtse huizen die daarmee ook extra
selling points op de markt kregen. KPN CableCom en NBM Amstelland
zorgden voor uitvoerend vermogen en PR.

Piet Voogd en ik bespraken dit plan met Roel
Pieper in een prachtig huis in Bloemendaal en die vond het toen een
geweldig idee. Dat hielp ook enorm ten aanzien van sponsorship binnen
KPN. De relatie van Guus van Meurs met de toenmalige CEO van NBM
Amstelland zorgde voor draagvlak bij de bouwer. Dat laatste was ook echt
nodig want als bouwer een paar duizend gulden (1995!!) extra investeren
in een woonhuis dat nog niet verkocht is, is een grote stap in die
wereld.

Deze samenwerking in dit team, dat er opeens
‘zomaar’ was, werd beklonken in de prachtige omgeving van “het Roode
Kooper” op de Veluwe, een bijeenkomst waar ik trouwens voor het eerst
mijn verhaal over hoe internet Middeleeuwse structuren
weer op de kaart zet, heb verteld. En een bijeenkomst die ‘sochtends om
7.00h begon met een heerlijke zomerochtend wandeling met de boswachter,
een buitengewoon effectieve start van een seminar omdat iedereen elkaar
dan al kent. Ik kan dit iedereen aanbevelen. (Later ben ik dit soort
verbindende wandelingen vaker gaan organiseren bij Duinoord/Wassenaar
onder het prikkelend label business blind date.

En zo zie je hoe ondernemen in het internet tijd
in de grond van de zaak werkt. Laat een team ontstaan waarin een
concrete visie, ondernemerschap en uitvoerend vermogen moeiteloos worden
verbonden en in no time ben je ‘in business’. Daar komt geen business
case aan te pas. Het gaat dus niet alleen om techniek en getallen. Het
gaat vooral over netwerken, vertrouwen en weten wat je wilt: Chase the vision, not the money heette dat 20 jaar later in een presentatie die ik op een landelijke CFO dag in 2010 mocht doen.

Hoe het verder ging? NBM Amstelland liet toen een
site bouwen (jawel..!) om potentiele kopers te informeren over het
project WestKeetshaven en nam het besluit die extra kabels inderdaad in
de huizen te investeren. Die site zat zo in elkaar dat je er als
gebruiker meer van te zien kreeg naarmate je een serieuzere koper was.
Mensen die echt gekocht hadden kregen volledig toegang.

Wat er toen gebeurde was heel leuk en voor mij
heel onverwacht. Het bleek dat aanstaande buren en wijkgenoten elkaar
heel snel vonden in gedeelde belangen nog voordat ze in die wijk fysiek
woonden. Ze werden al buren vooraf aan de verhuizing en gingen via de
site gezamenlijk optrekken: B2C wordt C2B. De site faciliteerde
bijvoorbeeld een inkoopcombinatie richting notaris, bouwer,
tuinbedrijven, gemeente Zwijndrecht etc. Ook werden door de dialoog die
tussen aanstaande bewoners op gang kwam (kleine) ontwerpfouten uit het
huis gehaald. En, tenslotte, NBM Amstelland kreeg uiteindelijk veel
waardering in de markt, getuige diverse publicitaire uitingen, en kon
zich als innovatieve bouwer afficheren. Dat heeft hen later veel
opgeleverd.

Uiteindelijk heeft NBM Anstelland dit inderdaad
allemaal zo gebouwd maar het feitelijke kabelplan is natuurlijk snel
door de techniek (wifi) ingehaald. Toch beschouw ik het als een
persoonlijk succes. Het initiatief had alleen maar winners namelijk.
Niemand is er slechter van geworden. Ik ervoer competitie 2.0: to share
is to gain.

Uiteraard had ook dit succes vele vaders. Voor mij
persoonlijk is de oogst dat ik toen concreet begreep hoe “de nieuwe
wereld” met internet werkte: innovatie is onverwacht, werkt bottom-up op
basis van vertrouwen, een helder doel en een succesvol team. Waarom is
innovatie onverwacht in dit Westkeetshaven voorbeeld? Het onverwachte
toen was dat niemand had van tevoren bedacht dat de site, die echt een
bescheiden rol was toebedacht, de drager van zo veel succes zou zijn.
Dat was onverwacht.

Eigenlijk is dit alles, 15 jaar later, nog zo. Ik
heb veel gehad aan Westkeetshaven. Het heeft me in zekere zin gevormd.
Het heeft het mogelijk gemaakt de visie die ik toen al had in aardse
vormen neer te zetten samen met anderen. Ik noem dat nu vaak in mijn
speeches het beeld van de ‘Jacobsladder’: die ladder waar Jacob een
droom over had, die omhoog tot in de hemel wijst maar die tegelijkertijd
wel met zijn voetjes op de grond staat. Veel van deze ervaringen en
lessen zult je tegenkomen in latere publicaties. Ik ben alle betrokkenen
nog steeds dankbaar dat ik hierbij mocht zijn.

Bron: DutchCowboys

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.




2 reacties op “Westkeetshaven”

  1. Brand Management Brand Management zegt:

    Een van die externe relaties was Guus van
    Meurs, toenmalige regiodirecteur Zuid-Holland van NBM Amstelland,
    trusted advisor van de toenmalige CEO van NBM Amstelland. Guus was
    verantwoordelijk voor het NBM Amstelland project Westkeetshaven. waar
    hij natuurlijk een succes van wilde maken. Een andere relatie was Hans
    Ketel, directeur-eigenaar van CAE, een innovatief architectenbureau in
    Rotterdam. KPN’s Michel Beer completeerde het gezelschap en zou later
    programmamanager voor dit joined effort worden.

  2. uitnodigingen maken zegt:

    Goede post! Wel een klein probleempje op Firefox, de tekst komt op de verkeerde plek te staan, maar dat kan ook aan mij liggen!

Wat vind jij hiervan?

*
Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes