Brand History: PTT, TPG, TNT…….

Brand History: PTT, TPG, TNT…….

Delen op twitter Delen op facebook

De oorsprong van PTT Post ligt in 1799 wanneer de posterijen naar Frans voorbeeld omgevormd worden tot een nationale onderneming. In 1807worden de posterijen ondergebracht bij het departement van Financiën. Doordat de postdienst een flinke bijdrage moet leveren aan de schatkist, krijgt het meer het karakter van een belastinginstituut dan een verkeersdienst voor iedereen. De eerste postzegel verscheen in 1852.


In datzelfde jaar komt in elke gemeente een gelegenheid tot het verzenden en ontvangen van brieven. Daarna volgt als snel uitbreiding van de dienstverlening zoals de briefkaart en de pakketpost. De jaren ’60 staan in het teken van schaalvergroting. In 1977 introduceert de PTT de postcode: waardoor zowel op plaatsnaam als op wijk automatisch gesorteerd kan worden. De jaren tachtig staan in het teken van snelle ontwikkeling van telecom, zoals telex, fax en e-mail. In 1989 is het Post/Telecombedrijf omgevormd tot een private onderneming: PTT Nederland NV. In 1992 werden de eerste delen van TNT-diensten en PTT samengevoegd, zo groeit een nauwe commerciële band tussen PTT Post en TNT. In 1994 gaat PTT verder onder de naam Koninklijke PTT Nederland (KPN) en gaat het post/telecombedrijf naar de beurs. In december 1996 is de vriendschappelijke overname een feit: TNT en PTT Post staan aan het begin van een nieuw tijdperk. In 1998 volgt een splitsing van TNT Post Group (TPG) van het telecombedrijf KPN. In mei krijgt men de naam Koninklijke PTT Post, terwijl de naam TNT blijft bestaan voor de expres en logistieke activiteiten. Beide onder TPG. Medio 2005 volgt de naamsverandering van TPG naar TNT. In 2006 heet Koninklijke TPG Post officieel Koninklijke TNT Post, één sterk (oranje) merk TNT wereldwijd. In 2011, na de splitsing met TNT pakketdienst, moet TNT Post op zoek naar – weer – een nieuwe naam….


Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes