History: Google, Greenpoint & Grolsch

History: Google, Greenpoint & Grolsch

Delen op twitter Delen op facebook

Google werd opgericht als internetzoekmachine voor documenten op het World Wide Web in 1997 door Larry Page en Sergey Brin, sick toenmalige promovendi aan de Universiteit van Stanford. Page en Brin hadden 2 jaar gewerkt aan een geavanceerrde methode voor het vinden van informatie op internet. Google is genoemd naar het getal “Googol”, de aanduiding voor een 1 met honderd nullen. Oprichter Larry Page was gefascineerd door wiskunde en “Googol”. De naam is uiteindelijk “Google” geworden door een spelfout van Larry. 


De term Google weerspiegelt de bedrijfsmissie om alle informatie van de wereld toegankelijk en nuttig te maken. In 1999 volgde het kenmerkende, kleurige logo van Google. Na oprichting werd Eric Schmidt aangesteld als CEO, hij moest de jeugd Page en Brin in toom houden. De 55-jarige Schmidt is in 2010 excecutive chairman en leidt samen met Page en Brin – als trio – het bedrijf. In 2004 gaat Google Inc. naar de beurs (waarde 27 miljard euro). Vandaag de dag is Google 200 miljard dollar waard (2010) en een topspeler op internet in alle belangrijke wereldmarkten. Het hoofdkantoor van Google bevindt zich in Silicon Valley in de VS. Onder het concern Google vallen Google en YouTube.


Greenpoint Toen KPN (destijds PTT Telecom) nog niet aan het GSM-netwerk wilde, hielden ze met GreenPoint (draadloos mobiel bellen) een eigen mobiel netwerk in de lucht. Het net , dat in 1992 van start ging, had ongeveer 5.000 basisstations bij benzinestations, parkeerplaatsen, restaurants en treinstations waarbij je binnen een afstand van 150 meter met een Greenhopper (bijnaam Kermit) kon bellen. Het ontvangen van gesprekken was helaas niet mogelijk, dat kon je alleen doen in combinatie met het basisstation dat op de vaste lijn zat. In de gloriedagen van het systeem waren er 60.000 klanten, maar dat nam door de populariteit van GSM, dat in tegenstelling tot GreenPoint wel afluisterbaar was, snel af. In 1999 trok KPN de stekker uit het netwerk. – 1 juli 1991: het 1e mobiele telefoongesprek ter wereld wordt gevoerd. – Zie Kermit


Grolsch – “Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch” De Grolsch-campagne “Vakmanschap is Meesterschap” is het schoolvoorbeeld van consistent merkdenken. De campagne heeft – we schrijven 1986 – twintig jaar gelopen, maar het effect ervan neemt af. Grolsch vergrijst en spreekt de jonge bierdrinker – met name in het Westen – niet meer aan. Het buro PPGH/Moussault bijt zich in deze briefing vast. Tijdens de pitchpresentatie passeren acht creatieve ingangen de revue. In het laatste creatieve voorstel kijkt Julian Lennon achter een piano indringend in de camera: “Op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch”, staat erboven. Kerngedachte: de kwaliteit van Grolsch-bier wordt ingevuld vanuit de kwaliteit van de Grolsch-drinker. Een nadrukkelijke bevestiging van de huidige drinker én een emotionele uitdaging voor de jongere bierdrinker. “Vakmanschap is Meesterschap” valt dan logisch op zijn plaats als pay-off. Het onderstrepende en verbindende “wijzende vingertje” was er toen nog niet, dat ontstond in de uitwerking.


Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.




Wat vind jij hiervan?

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes