Betekenisvolle branding gaat niet over jou!

Betekenisvolle branding gaat niet over jou!

Delen op twitter Delen op facebook Maak je klant de held van je verhaal 

Het ik-ben-belangrijk tijdperk


Jezelf in de schijnwerpers zetten is hot in branding land. Je wordt omver geblazen met hypes als Personal branding, Corporate Storytelling of identiteitsmarketing. In de hang naar authenticiteit en onderscheidend vermogen is het vertellen over wie je bent, je kernwaarden en jouw beweegredenen het devies. “People don’t buy what you do; they buy why you do it” (Simon Sinek). En daarbij komt men uiteraard altijd weer met het aansprekende voorbeeld van Apple en haar legendarische oprichter Steve Jobs.


Eenrichtingsverkeer


Gelukkig gooit er zo nu en dan eens iemand een steentje in de grote vijver van zelfgenoegzaamheid. David Berkowitz, CMO van Manhattan branding consultancy MRY, kwam als eerste met de term Storymaking. In zijn visie is Storytelling, zoals de meeste merken het gebruiken, eenrichtingsverkeer. Een soort monologen met potentiële klanten. Volgens hem moeten klantverhalen, Real-life ervaringen met je merk, centraal staan in je (personal) branding strategie. Daarbij komt dat de werkelijke waarde van Corporate of Personal Storytelling ook erg betrekkelijk is. Wees eerlijk, ken jij het verhaal van Apple, Steve Jobs en haar kernwaarden? En vertel je dat echt door aan anderen? Of deel je regelmatig jouw persoonlijke ervaringen met en dankzij je nieuwste iPhone? Zo werkt dat ook voor jouw bedrijf en merk. Het is bijvoorbeeld heel fijn om te weten dat jullie familiebedrijf in Elektrotechniek in 1900 is opgericht met 2 broers met veel passie voor techniek. En dat jullie hechten aan integriteit en kwaliteit. Veel relevanter voor mij, als (potentiële) klant, is hoe jij mij met jouw oplossingen helpt aan een prettige inrichting van mijn kantoor.


Klantbetekenis centraal


Dergelijke klantervaringen en -verhalen zouden dan ook centraal moeten staan in je branding strategie. Als je voor veel mensen echt relevant bent geworden in hun leven, raakt men vanzelf geïnteresseerd in jouw eigen verhaal. Je bent wat je doet. Je brandingstrategie zou dan ook in essentie moeten gaan over het faciliteren, verzamelen, creëren en uitdragen van fantastische klant- en gebruikersverhalen. Zoals voormalig CMO van Adidas, Herman Deininger, mooi zei:


“een merk geeft kleur aan onze persoonlijkheid, onze verhalen, onze waarden en – in hun diepste essentie – aan onze identiteit. En daarom geven slimme merken mensen iets om mee te kleuren.”


Een goed voorbeeld van dit letterlijk ‘mee laten kleuren’ zie je in dit filmpje van Nivea: https://www.youtube.com/watch?v=AnUIod4tX98. Iets dergelijks is gelukkig ook voor elk midden en klein bedrijf (financieel) haalbaar.


Bron: Guido David, Merketingvisie

Dit is Guido David


Merketingvisie staat voor samen bouwen. Samen bouwen aan een sterk merk dat u, uw medewerkers en uw doelgroep inspireert. Een merk waar u ook echt achter staat. Guido David is adviseur bij Merketingvisie; een Rotterdams positioneringsadviesbureau dat samen met hun klanten aan winnende merken bouwt. Samen bouwen kan echter alleen als we dezelfde taal spreken. Een zelfde basis hebben. Merketingvisie wil daarom uitblinken in eenvoud. De complexe merkmaterie voor u toegankelijk maken, zodat we echt samen kunnen bouwen aan een sterk, authentiek en onderscheidend merk.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes