Brand History: Schlecker en Schweppes

Brand History: Schlecker en Schweppes

Delen op twitter Delen op facebook

De juwelierstraditie van Schaap en Citroen stamt uit 1888. In dat jaar opende Maup Schaap een juwelierszaak aan de Steenweg in Utrecht. Schaap verkocht zijn zaak begin jaren vijftig aan juwelier Van Gelder uit Venlo. Ook de Schaap vestiging aan het Haagse Noordeinde, eigendom van de broer van Maup, kwam in handen van Van Gelder. Met de overname van de twee zaken van de gebroeders Citroen was het juweliershuis Schaap, Citroen en Van Gelder in 1965 een feit.


In 1974 werd Schaap, Citroen en Van Gelder verkocht aan het AMEV concern dat graag wilde investeren in een branchevreemde retailorganisatie. AMEV zette het juweliersbedrijf voort onder de naam Schaap en Citroen en breidde het assortiment aanzienlijk uit door overname van winkels van de Koninklijke Van Kempen en Begeer. In de jaren tachtig veranderde het concern nog eenmaal van eigenaar om in 1992 als zelfstandig opererende organisatie deel uit te gaan maken van Vendex International, het huidige Maxeda.


Schlecker Sinds de oprichting door (inmiddels miljardair) Anton Schlecker (68) in 1975 ging het bij Schlecker uitsluitend om groei, groei, groei. Eerst West-Duitsland, toen de vroegere DDR en later kreeg half Europa een drogisterijfiliaal uit het Zuid-Duitse Ehingen. Die zagen er allemaal hetzelfde uit als in Duitsland: Goedkope artikelen, ongezellige etalages waar je nauwelijks doorheen kan kijken en chronisch te weinig personeel. Vele filialen waren dan ook niet rendabel, ondanks dat Schlecker Europa’s grootste verkoper was van shampoo, luiers en tandpasta.


Schweppes In 1870 begon Schweppes met de productie van tonic. het drankje bevatte kinine, destijds een goed middel tegen malaria. Dit was een van de redenen dat tonic zeer poplulair was, vooral bij de Britten die in India verbleven. Sinds 1996 is de licentie om Schweppes te produceren vergeven aan Vrumona. Schweppes ginger ale wordt – vanwege de gouden kleur en de lichtsprankelende smaak – beschouwd als de “champagne” onder de frisdranken.

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes