Website rebranding? 5 tips

Delen op twitter Delen op facebook

jackBij de implementatie en introductie van een nieuw merk moet uw website uw nieuwe identiteit overbrengen. Waar moet u allemaal rekening mee houden? Hieronder een samenvatting van onze tip top 5, de uitgebreide versie vind u op onze website. 



1. Ontwerp, look & feel


  • De aangepaste of nieuwe website moet bij de introductie de nieuwe (online) merkstijl bevatten. Minimaal het nieuwe logo en de nieuwe kleurstelling, en bij voorkeur ook de nieuwe gebruikersinteractie. Als er haast bij is kunt u dit in stappen doen. Door bijvoorbeeld eerst het nieuwe logo, dan de nieuwe kleuren en daarna de volledige gebruikerservaring te introduceren. Wij adviseren om het bij voorkeur in één keer goed te doen.

  • Evalueer tijdens de (her)ontwerpfase de huidige en gewenste customer en employee journeys. Bereikt u uw doelen met een één-op-één omzetting van de website? En wat communiceert u daarmee over uw nieuwe organisatie en merk(waarden)?

  • Uw website heeft waarschijnlijk een centrale plaats in uw online presence en communicatiestrategie. Breng ook de experience van en naar de andere online kanalen in kaart en zorg dat alle experiences op elkaar aansluiten. Doe het in één keer goed: geen nieuwe URL voor de site en in de content nog de oude e-mailadressen omdat die nog omgezet moeten worden.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


2. Content


  • Zorg dat bij de introductie het verhaal over uw merk en organisatie -uw ‘corporate story’- makkelijk te vinden is en goed wordt uitgelegd. De eerste periode na introductie van de aangepaste of nieuwe site kunt u hier extra aandacht aan besteden, door bijvoorbeeld een landingspagina en/of banner te gebruiken.

  • Review alle content op het gebruik van of verwijzingen naar het ‘oude’ merk of organisatienaam. En gebruik deze gelegenheid ook om de content nog een keer tegen het licht te houden: wat kan er weg, wat is verouderd en wat mist er nog? Als uw nieuwe merk ook een nieuwe tone-of-voice met zich meebrengt pas die dan bij voorkeur direct toe.

  • Kijk ook naar onderliggende content en portals die uw bezoekers via de website benaderen. Uw bezoekers hebben geen boodschap aan het feit dat uw website en content bestaat uit een verzameling van portals, brondata en andere documenten. Voor hen telt alleen de totale ervaring die ze hebben en hun indruk van uw organisatie en diensten of producten.

3. URL


  • Als uw organisatie een nieuwe naam krijgt wilt u het liefst ook een nieuwe URL (www.uworganisatienaam.domein) gebruiken. Het valt tegenwoordig niet mee om een nieuwe organisatie- of productnaam te verzinnen waarvan de URL nog vrij of te koop is. En afhankelijk van uw doelgroepen en kanalen heeft u ook nog de social media adressen nodig. Het zijn de kosten niet, dus registreer deze adressen zo snel mogelijk. Liever achteraf wat te veel dan te weinig.

  • Een nieuwe URL kan ook betekenen dat u de e-mailadressen wilt veranderen. Belangrijkste tip: betrek uw IT-afdeling zo vroeg mogelijk zodat ze kunnen onderzoeken wat er wel, niet en per wanneer mogelijk is. Dit in één keer doen scheelt later veel extra werk, al is het maar omdat vermelde e-mailadressen in de content nagelopen en aangepast moeten worden.

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.

NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.




Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes