Tien voorbeelden voor sterke merkgroei

Delen op twitter Delen op facebook

Anne Charbonneau van bureau Brandgym (Benelux and France), heeft tien goede voornemens voor merken op een rijtje gezet. Het bureau noemt hiertoe tien merken die als voorbeeld kunnen dienen. Van Apple en Absolut tot Nespresso en James Bond.


Voornemen 1: Stretch je merk, net zoals Apple
Een van de eerste voorbeelden was de iPod in 2005. Daarna volgden de iPhone en de iPad. Deze nieuwe producten laten zien dat Apple erin is geslaagd echt waarde toe te voegen aan een nieuwe markt, met gebruikersgemak en mooi design. De omzet van Apple is sinds 2005 met 370 procent gestegen.

Voornemen 2: Gebruik frisse consistentie zoals Absolut
Brandgym bedoelt hiermee dat dit merk al ruim 25 jaar een campagne heeft lopen met inmiddels 1.400 uitingen. Alle uitingen geven een frisse blik op hetzelfde thema en de typische fles. Volgens het bureau is dit een van de redenen dat Absolut het op twee na grootste merk is in de sterke dranken-categorie.

Voornemen 3: Brand je merk zo diep in je business als The Geek Squad doet
Klinkt een beetje krom, maar Brandgym bedoelt dat deze computerreparatiedienst (sinds 2007) in al zijn communicatie-uitingen precies uitdraagt wat ze zijn en doen, van de uniformen tot aan de bedrijfsauto’s. The Geek Squad groeide uit van één man tot een bedrijf met 15.000 medewerkers zonder daadwerkelijk te adverteren. Want advertenties zijn volgens oprichter Robert Stephens ‘belasting voor niet-interessante producten.’

Voornemen 4. Blaas je merk net zoals James Bond nieuw leven in
Brandgym vindt James Bond het beste voorbeeld van een opgefrist merk. Met acteur Daniel Craig in de hoofdrol is het merk weer up to date. De laatste drie Bond-films zijn de succesvolste in veertig jaar James Bondfilms.

Voornemen 5. Ga net als Innocent verder dan promotie alleen
De jaarlijkse brei-actie van dit sapjesmerk is een goede vorm van brand activation. Het stuwt de verkopen omhoog en helpt mee aan het bouwen van brand equity. Elk flesje met een gebreid mutsje brengt geld op voor het goede doel. Veel beter dan die, volgens Brandgym, saaie buy-one-get-one-free-acties.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Voornemen 6. Laat net als Gillette je kern groeien
Gillette is de afgelopen tien jaar in staat geweest te blijven groeien in de markt, het heeft een marktaandeel van 85 procent. Dat lukte om consumenten steeds ertoe te bewegen duurdere scheermessen te gebruiken, een consistente communicatie met de ‘The Best a Man Can Get’-slogan en een nieuwe campagne waarin mannen worden aangemoedigd hun hele lichaam te scheren.

Voornemen 7. Creëer net als Nespresso nieuwe routes naar de consument toe
Nespresso verkoopt zijn koffiecupjes direct aan de zes miljoen consumenten die lid zijn van de Nespresso-club (website, winkels en callcenter). Het merk is inmiddels 2,5 miljard dollar waard en is de afgelopen negen jaar met dertig procent gegroeid. Nespresso heeft volgens Brandgym een strakke direct marketing en totale controle over het productassortiment, presentatie en nieuwe lanceringen.

Voornemen 8. Zorg ervoor dat je net als Timberland ‘brand social responsibility’ hebt
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en het goede doel ‘ingebakken’ in een aantrekkelijk product, dat is brand social reponsibility en het werkt beter dan corporate social responsibility. Kijk maar naar Timberland: het heeft een laars in de collectie gemaakt van gerecycled materiaal en de laars is zo ontworpen dat het product op zijn beurt ook weer recyclebaar is. De marketing is niet al te zwaar aangezet, de advertentie vertelt de consument dat hij aan de natuur moet denken, anders pakt de natuur hem op een gegeven moment terug. In de schoenendoos staat bijvoorbeeld: Welke voetstap zul jij achterlaten?

Voornemen 9. Voeg via design waarde toe, net als Dyson
Toen Dyson een handdroger ontwikkelde, kwam het merk erachter dat die ‘airblade’ ook goed werkt als kamerventilator. En toen het merk er warmte aan toevoegde, ontstond er een kacheltje. Dus: een technologische insight resulteerde in het opnieuw uitvinden van handdrogers, ventilatoren en kachels. Dyson is nu één miljard waard en verkoopt zijn producten in 52 landen.

Voornemen 10. Leid net als Leahy (Tesco)
Onder de leiding van Terry Leahy is Tesco in veertien jaar tijd van 568 Britse winkels tot een internationale winkelketen met 5.000 winkels uitgegroeid. De kern van zijn leiderschap: zorgen dat je de empathie van de consument krijgt: bevind je in het leven van die consument.

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.


Auteur: Anne Charbonneau
NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.




11 reacties op “Tien voorbeelden voor sterke merkgroei”

  1. EllEndoth schreef:

    Amoxicillin Ibuprofen generic cialis from india Acquistare Cialis Viagra Kaufen Gute Frage Cialis 20 Generique

  2. EllEndoth schreef:

    Propecia Gewichtszunahme Cialis Apothekenpreis buy cialis Propecia Sterility

  3. EllEndoth schreef:

    Propecia Schwanger Sperma Cialis Frei Erhaltlich Female Viagra Pharmacy Store 14204 viagra Generic Secure Amoxicilina For Sale Internet With Free Shipping Viagra Jelly For Sale Uk 123 Dosage Cialis

  4. EllEndoth schreef:

    Find Stendra Discount With Free Shipping Without Rx Best Viagra Pills where to buy cialis online safely Keflex For Herpes Cialis 36 Keflex Uses

  5. EllEndoth schreef:

    Aurochem Sildenafil Citrate 100mg Cephalexin No Prescription Dogs cialis no prescription Fainting Amoxicillin Viagra Contre Le Decalage Horaire Siti Sicuri Per Acquistare Cialis Generico

  6. EllEndoth schreef:

    Cialis Afecta El Corazon cialis for sale Levitra Funziona Per L’Eiaculazione Precoce Order Beta Blockers Commander Viagra Quebec

  7. I want to show my thanks to this writer just for bailing me out of this type of incident. Just after exploring throughout the internet and seeing principles which are not pleasant, I believed my life was well over. Being alive minus the strategies to the problems you have resolved as a result of your good short post is a serious case, as well as the ones that would have badly damaged my entire career if I hadn’t come across the blog. Your knowledge and kindness in dealing with every part was very useful. I am not sure what I would have done if I hadn’t come across such a subject like this. I’m able to now relish my future. Thank you very much for the impressive and effective help. I won’t hesitate to suggest your web blog to any person who will need assistance about this subject matter.

  8. curry shoes schreef:

    I wish to express appreciation to this writer for bailing me out of such a trouble. After searching throughout the the net and getting concepts which were not helpful, I was thinking my entire life was well over. Living without the strategies to the problems you have fixed by means of your entire website is a serious case, and ones which may have in a negative way damaged my entire career if I had not encountered your web site. That ability and kindness in maneuvering all the stuff was helpful. I don’t know what I would have done if I hadn’t encountered such a thing like this. I am able to now look forward to my future. Thanks so much for your impressive and effective guide. I will not hesitate to propose the website to anybody who wants and needs care about this issue.

  9. fila shoes schreef:

    My husband and i were fulfilled that Peter managed to round up his basic research from your precious recommendations he came across while using the web page. It’s not at all simplistic to just always be releasing strategies which usually most people might have been selling. Therefore we recognize we have got the website owner to give thanks to because of that. These illustrations you made, the easy site navigation, the relationships you help to promote – it’s mostly astonishing, and it is assisting our son and our family reckon that that subject is brilliant, and that’s highly mandatory. Thank you for everything!

Wat vind jij hiervan?

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes