Samen sterk: branding & marketing together as one!

Delen op twitter Delen op facebook Niet zelden krijgt de marketeer door deadlines en ad-hoc salesdoelstellingen onvoldoende tijd voor een weloverwogen briefing. En met weloverwogen bedoel ik het plaatsen in de bredere context van de merkstrategie. Levert mijn actie naast de kortetermijndoelstelling ook een bijdrage aan een sterker, relevant of, zoals je wit, een geliefd merk?

Een relevante en niet eens zo moeilijke vraag, maar ik zie deze toets helaas nog veel te weinig. Met campagnes tot gevolg die het merk eerder diffuus maken dan versterken. Korte termijn versus lange termijn of gewoon kortzichtig?

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Marketeers zijn geen antimerkdenkers


Natuurlijk zijn marketeers geen antimerkdenkers. Integendeel. Zij begrijpen ook dat een sterker merk hun marketingactiviteiten beter laat renderen. Dat het dan toch onvoldoende lukt, heeft te maken met een aantal factoren, waaronder:
  • Onvoldoende tijd: In de inleiding al benoemd. Het lijkt soms een utopie deze ‘cultuur’ te kunnen doorbreken.
  • Marketing- en communicatiebureaus: Het veel gebezigde – maar onbewuste – idee dat je de gewenste ROI alleen haalt met ‘leuk’ en ‘altijd weer wat anders’ is vergif voor de zorgvuldige ontwikkeling van een merk (tenzij het merk staat voor leuk en altijd weer anders, maar zelfs dan). Uitgewerkte campagnes staan regelmatig op zichzelf met telkens een ander gezicht en een merkbelofte die helemaal niet waar te maken is. Menselijk gezien verklaarbaar – iets nieuws geeft creatieven immers energie – maar het getuigt van beperkte ‘visie’. Attractiviteit en een zorgvuldig gekozen herkenbare lijn, kunnen echter heel goed samen.
  • Onvoldoende kruisbestuiving: De kennis van de (middel)langetermijnvisie op merkontwikkeling en gerelateerde doelstellingen of strategie is er wel, maar bij een selecte groep binnen en rondom het brandmanagement. Zonder die deling van kennis kun je natuurlijk niet verwachten dat collegae – met hun eigen primaire doelstellingen – zich ernaar gaan gedragen. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor internal branding, maar uitvoering en daadkracht blijkt onverminderd lastig.
  • Beoordeling: De KPI’s van marketingactiviteiten zijn veelal gericht op kortetermijndoelstellingen. Logisch zal je zeggen, want Below the Line (BtL)-campagnes moeten de sales stuwen, en daar is het effect ook makkelijker te meten. Bovendien heb je Above the Line (AtL)-activiteiten om je merk te positioneren. Het eerste klopt, het tweede is een onterechte scheiding. Ook BtL draagt bij aan de merkervaring, of tenminste, zou dit moeten. Neemt niet weg dat KPI’s voor merkervaring en -imago lastiger zijn te meten dan voor saleseffecten.
  • Brandmanagement-plan: Brandmanagement is als expertise in ontwikkeling. Niet elke organisatie is al kundig en zeker niet elk brandmanagement-plan – als het er al is – heeft voldoende professie.

Auteur: Bert Wolters

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.

NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.




12 reacties op “Samen sterk: branding & marketing together as one!”

  1. Keldarbah schreef:

    Oestrogel Mg I Want To Buy Amitriptyline 50 Mg priligy Comparatif Viagra Procalis Levitra Baclofene Science Et Avenir

  2. StepBat schreef:

    European Drugs Online Commande Viagra Canada Acheter Viagra En Ligne En France viagra prix Cuando Tomar Priligy

  3. Keldarbah schreef:

    Canadian Drugs No Prescription Kamagra Oral Jelly Best Price buy viagra Zithromax Of Pfizer

  4. StepBat schreef:

    Levitra Durata Di Azione cheapest cialis Drug Study Cephalexin Baclofene Atoute

  5. node schreef:

    I must express some appreciation to the writer just for bailing me out of this particular issue. After exploring through the online world and coming across opinions which are not powerful, I figured my life was gone. Existing without the presence of answers to the problems you’ve sorted out all through your entire posting is a critical case, and those that might have in a negative way damaged my career if I had not noticed the website. That training and kindness in handling every item was invaluable. I’m not sure what I would have done if I had not encountered such a subject like this. I can at this time look forward to my future. Thanks a lot so much for your professional and result oriented guide. I won’t think twice to propose your web sites to any person who desires care about this matter.

  6. yeezy boost 350 schreef:

    I wanted to create you this little note to finally thank you very much the moment again considering the pretty ideas you’ve shown above. It has been really shockingly generous with people like you to give openly precisely what many of us would have supplied for an ebook to help with making some dough on their own, particularly considering that you could have tried it in the event you desired. The points likewise acted to provide a great way to understand that someone else have the identical zeal the same as mine to find out more and more in respect of this issue. I think there are several more pleasurable times in the future for folks who read carefully your blog post.

  7. I want to show my appreciation for your kindness in support of those people who really need assistance with this content. Your real dedication to getting the message up and down appears to be particularly practical and has specifically enabled girls much like me to realize their targets. Your amazing valuable tutorial entails so much to me and even more to my colleagues. Many thanks; from everyone of us.

  8. Keldarbah schreef:

    Nolvadex For Sale Usa Propecia Ppv generic cialis overnight delivery Puedo Tomar Viagra Siendo Hipertenso Naltrexone Buy Viagra With Green Dot Card

  9. StepBat schreef:

    Viagra Brand 100mg Buy Apcalis Oral Jelly Ajanta How To Buy Secure Ordering Macrobid levitra parapharmacie Cialis 20 Effetti Collaterali

Wat vind jij hiervan?

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes