Huisstijl en kantoorautomatisering: Logo-ontwerp

Delen op twitter Delen op facebook

kantoorautomatiseringBij toepassing van de huisstijl op documenten, presentaties en in de e-mail ondertekening komt meer kijken dan vaak wordt gedacht. In 5 blogs behandel ik op basis van mijn ervaring een aantal onderwerpen rondom de toepassing van de huisstijl in de ‘kantoorautomatisering’. Hieronder een samenvatting van mijn 4e blog, over de invloed van het logo-ontwerp op de kwaliteit van de weergave. 



Uitdaging: logo-ontwerp


In mijn vorige posts (zie hieronder) heb ik het gehad over toepassing van de huisstijl in de kantoorautomatisering: in bestanden, op drukwerk, print-outs en op beeldschermen. Dat ging dus vooral over de uitdaging om een al vastgesteld logo zo goed mogelijk af te drukken of op beeldschermen weer te geven. Het logo-ontwerp zelf heeft natuurlijk ook effect op de printkwaliteit en beeldschermweergave. Evenals de andere grafische huisstijlelementen.



Logo: leesbaarheid en kleurgebruik


Als het logo een kleurverloop heeft dan heeft dit mogelijk effect op de zichtbaarheid. En op de printkwaliteit binnen de kantoorautomatisering. Ook een pay-off, descriptor of divisienaam heeft impact op de leesbaarheid.



Meer weten over design management? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Voorbeeld: Het populaire e-mailprogramma Microsoft Outlook accepteert alleen afbeeldingsbestanden van 96dpi (of converteert de bestanden naar deze resolutie). Als het logo in full colour is en tekst bevat, dan kan het lastig zijn om een goede zichtbaarheid, leesbaarheid en printkwaliteit te krijgen: de tekst is beter zichtbaar als het logo groter wordt toegepast, maar dat staat haaks op de printkwaliteit door de lage resolutie. Andersom wordt het logo scherper geprint maar is dan de kleinere tekst minder goed leesbaar.


Nog een voorbeeld: Als er dunne, paarse lijntjes worden gebruikt, kan het zijn dat deze in print of op beeldschermen als grijs of zwart worden ervaren. En sowieso kunnen, door het beperkte aantal beeldpunten van beeldschermen, dunne lijntjes en letters minder goed op beeldschermen worden weergegeven.



Advies


Uiteraard moet de identiteit van de organisatie voorop staan bij het ontwerp van de nieuwe merkstijl en het logo. De meeste ontwerpers houden al rekening met weergave van het logo in bijvoorbeeld apps door hiervoor een beeldmerk te ontwerpen, en op beeldschermen door heldere kleuren te gebruiken. Toch kan het zeker geen kwaad dit voor goedkeuring van (nieuwe) ontwerpen eerst te testen.



Over de auteur


Jack heeft ruim 10 jaar ervaring met implementatie en management van merken, en met selectie en implementatie van IT oplossingen voor merkmanagement en automatisering van marketing processen. Hij is er van overtuigd dat de meest succesvolle merken van morgen vandaag al (moeten) denken en (laten) ontwerpen vanuit een “digital first” gedachte.


Lees meer over design management of ga naar gerelateerde merkopleiding.


Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.




Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes