History: Booking.com, Boska en Boursin

History: Booking.com, Boska en Boursin

Delen op twitter Delen op facebook

In het voorjaar van 1996 zit Sicco Behrens samen met een paar vrienden van de Technische Universiteit Twente in een kroeg in Enschede. Sicco hoort het plan aan van zijn huisgenoot Geert-Jan Bruinsma. Die had net een jaar een bedrijfje waarmee je e-mailen aan faxen koppelde. Dat was op dat moment (’96) heel modern.


Maar hij werd ingehaald door de tijd – niemand faxte meer – dus moest hij iets anders gaan doen. Hij had geld nodig voor zijn idee: een boekingssite voor campings. De vrienden “uit de kroeg” vonden het niets en iemand uit de groep riep: “Je moet een hotelboekingssite bouwen, daar zit veel meer geld in” Dat deed hij en de vriendenploeg van achtien aandeelhouders legden totaal veertigduizend gulden in. Voor dat geld sloot Bruinsma zichzelf een jaar op om de site te bouwen. Een jaar later, op 8 februari 1987, komt de eerste reservering binnen op zijn site. De eerste incarnatie van Booking.com is een feit. Bruinsma heeft tien hotels verzameld en draait het bedrijf anderhalf jaar lang zijn eentje. Hij kan dan nog niet bevroeden dat het anno 2012 ruim acht miljard dollar waard zal zijn. Maar al snel blijkt dat het bedrijf, dat oorspronkelijk door de groep Twentse studenten is bedacht als een computer die geheel geautomatiseerd zijn werk doet, een groot succes wordt.


Boska De hoefsmid Willem Bos (I) smeedde in 1896 zijn eerste kaasboor. Zijn zoon (II) bedacht in de jaren tachtig een machine met draad om grote ronde kazen mee te snijden, vrijwel elke kaaswinkel heeft zo’n machine in huis. Tegenwoordig zijn alle stukjes brie in de Albert Heijn met een machine van Boska gesneden. Zijn zoon (III) – Martijn Bos – nam in 2002 het bedrijf Boska over en wil van het bedrijf een echt consumentenmerk maken. “We moeten uit de keukenla en meer zichtbaar op tafel”. We willen meer dan alleen kaasschaven en en -raspen verkopen. In totaal heeft Boska 1200 producten voor de zakelijke markt, waar het bedrijf monopolist is. Boska verkoopt al 35 jaar (2011) kaasschaven in 83 landen in de wereld, waarvan Nederland, de VS (jaarlijks 100.000 kaasschaven), Frankrijk en Duitslandde belangrijkste zijn. Boska-producten liggen o.a. in de Bijenkorf, maar ook in de grote Whole Foodsupermarkt op Columbus Circle in New York. Boursin Het lekkerste roomkaasje uit Frankrijk dankt haar naam aan Francois Boursin. Hij raakte geïnspireerd door de in Frankrijk populaire fromage frais. Bij deze verse roomkaas werden altijd verse kruiden gelegd, zodat iedereen zijn eigen kruidenkaas kon maken. Francois Boursin verfijnde en perfectioneerde het recept. Tot hij in 1957 zijn eigen variant, Ail Fine Herbes, op de markt kon brengen. Een authentiek Frans kaasje was geboren! Boursin was het eerste kaasje in Frankrijk met een eigen TV-commercial. De slagzin “du pain, du vin, du Boursin” maakte het merk Boursin in Frankrijk al snel populair en werd zelfs een onderdeel van de Franse cultuur. Inmiddels wordt Boursin in 35 landen gebruikt.  In 2007 is Boursin door Unilever verkocht aan Le Groupe Bel. Waar ook onder vallen Cheez, La vache qui rit, Leerdammer, Port Salut en Bel.


Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.




Wat vind jij hiervan?

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes