Doorsta de tand des tijds met duurzaam merkbeleid

Delen op twitter Delen op facebook

Nike, Hvdeineken en HEMA. Drie merken die niet meer weg te denken zijn uit het Nederlandse straatbeeld. Al jaren zijn zij mateloos populair onder consumenten en hebben een naamsbekendheid waar je ‘u’ tegen zegt. Van traditionele vormen van reclame tot online aanwezigheid, het merkbeleid is tot in de puntjes verzorgd. Dat is knap als je je bedenkt dat deze merken al meer dan decennia deel uit maken van een grote groep spelers op de consumentenmarkt. De gemene deler bij deze merken is verbinding en houdbaarheid. Zij overleven de tand des tijd door op een tijdloze wijze de verbinding met de consument aan te gaan en mee te bewegen met nieuwe technologie.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want ‘de toekomst’ is actueler dan ooit. Nieuwe technologieën en innovaties gaan anno 2016 razendsnel. Startups schieten als paddenstoelen uit de grond en per dag komen er een tiental nieuwe merken bij. Merken die aanhaken op issues en behoeften van de consument van nu. Hoe succesvol je als bedrijf ook bent, duurzaamheid is niet alleen voor je producten of diensten belangrijk, ook voor je merkbeleid. Je moet jezelf blijven vernieuwen, opnieuw uitvinden en modern blijven, zonder dat je je ‘roots’ verliest. Hoe blijf je als 30-jarig oud bedrijf relevant in de wereld van nu? Een duurzaam merkbeleid biedt uitkomst. Daar zijn drie belangrijke hoekstenen voor:

Nieuwe waarde brengen Het verbinden met je doelgroep heeft te maken met twee aspecten: herkenning én het leveren van nieuwe toegevoegde waarde. Als merk is het zaak om nu al te bedenken wat de consument van de toekomst wil en verwacht. Niet alleen op productniveau, maar vooral op merkniveau. Hoe ziet mijn doelgroep er in de toekomst uit? Welke waarde zijn voor hen van belang? In hoeverre moet ik mijn waardes en merk aanpassen om aan te sluiten op kopers van morgen? Kortom: hoe voeg je nieuwe waarde toe aan het merk om toekomst klaar te zijn. Zorg ervoor dat trendwatching en antropologie een rol spelen voor het creëren van een duurzaam merk. Bouw samen met klanten verder aan je merk door actief input te vragen en brainstorm sessies te plannen. Zij weten immers het beste hoe hun behoefte aansluit op jouw merk.

Verlies je ‘roots’ niet uit oog Tegenwoordig vliegen de rebranding trajecten je om de oren. Organisaties moeten mee in de huidige veranderingen, maar gooien hun oude overtuigingen en waardes overboord alsof het niets is. Die ‘oude’ merkeigenschappen zouden niet meer in deze tijd passen en worden vervangen door gewenste moderne woorden. Zonde én onnodig. Grote rebrandingtrajecten kosten niet alleen veel geld, maar organisaties wijken dusdanig ver af van hun eigen merk, waardoor zij het gevaar lopen merktrouwe klanten te verliezen. Zij herkennen zich niet meer in ‘hun’ merk en als organisatie zijnde verlies je geloofwaardigheid. Het is belangrijk om de kern van je merk intact te laten en je niet te veel laten beïnvloeden door hippe, flashy en trendgevoelige waardes. Het in gesprek blijven met klanten is een van de belangrijkste aspecten voor het verbinden met klanten en communiceren van intrinsieke waardes. Laat klanten zien waar je vandaan komt, zodat duidelijk wordt dat je trouw blijft aan je eigenschappen. Zorg dat je terugkoppeling krijgt van klanten over hoe zij het imago zien om er achter te komen of je te ver van je pad afwijkt.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Social engagement Engagement is voor ieder merk de sleutel tot succes en dat was in de tijd vóór social media een stuk lastiger dan nu. Social media heeft ervoor gezorgd dat merken hun waarden online kunnen delen en écht verbinding met de doelgroep kunnen maken. Een goed social media beleid speelt daarom ook een grote rol binnen een duurzaam merkbeleid. Zorg ervoor dat de middelen zorgvuldig worden afgestemd op de doelgroep, het medium past bij je merk en weet wat er speelt. Instagram voor een fotografiefabrikant slaat ergens op, Instagram voor een advocatenbureau daarentegen een stuk minder.

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.

NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.




Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes