De onzichtbare werking van branding

De onzichtbare werking van branding

Delen op twitter Delen op facebook

Wat je ook doet met marketing: je wilt de preferred brand zijn. Er zijn honderd andere merken beschikbaar die vergelijkbare producten en diensten aanbieden, pills maar je wilt natuurlijk dat de consument op het beslissende moment toch voor jouw merk kiest.


‘Wat het doel moet zijn van je marketing, decease is dat uiteindelijk, sovaldi sale als ik voor dat schap sta in de supermarkt of apotheek, jóuw logo en jóuw merk voor mij eruit springen.’ – Seth Godin (vrij vertaald).


De laatste tijd valt het me op dat ik regelmatig (bijna iedere dag) een knalrode truck voorbij zie rijden op het kruispunt onder mijn raam, met daarop het iconische logo van één van ‘s werelds bekendste frisdrankmerken. Als marketingblogger met psychologische kennis wéét ik dat dit ervoor kan zorgen dat ik trek krijg in dat drankje. Ik weet ook dat ik – zoals Seth Godin deed – ondanks de nauwelijks onderscheidende smaak en kwaliteit, in de supermarkt straks toch weer zal kiezen voor dat drankje.


Wat is nu het rendement van die rode verf en de sticker met het logo op die truck? Hoe worden data over het effect ervan verzameld? Welke briljante CMO of marketingmedewerker overhandigt binnenkort trots een rapport aan de directie, waarmee hij aantoont dat er een x-aantal meer blikjes frisdrank verkocht?


Neuromarketing toont aan: Brand exposure werkt Neuromarketing is een relatief nieuwe discipline op het snijvlak van marketing en neuropsychologie. Onlangs publiceerde Graydon op haar blog een serie artikelenhierover.  De kernboodschap van neuromarketing is, kort samengevat, dat de echte (aankoop)beslissing wordt gemaakt op een onbewust, emotioneel niveau.


De ethisch twijfelachtige aspecten van neuromarketing wil ik even terzijde laten. De achterliggende gedachte van neuromarketing laat zien dat branding (het vormgeven van een duidelijke merkidentiteit) van onschatbaar belang is. Wat is het eerste merk dat in je opkomt bij het googelen voor een nieuwe laptop? Wat dat merk ook is; de marketeers hebben de naam van het bedrijf goed in je onderbewuste geprent.


Niet alles is te kwantificeren In een eerder artikel beschreef ik waarom volgens mij meetbare ROMI niet zaligmakend is. Het eerste argument voor die stelling is het feit dat simpelweg niet alle factoren die invloed hebben op een bepaalde uitkomst te bepalen en te meten zijn. Gary Vaynerchuk – briljant ondernemer, online marketinggoeroe en begenadigd spreker – legt in deze video bijvoorbeeld uit hoe men de ROI van sociale media marketing óók kan bekijken.


Vaynerchuks belangrijkste punt is dat de toegevoegde waarde van sociale media voor marketing hem niet zit in de direct aantoonbare extra aankopen of leads. De waarde zit hem in de ‘engagement’; de betrokkenheid die je genereert bij een groep volgers. Volgers die bijdragen aan de goodwill van je merk zijn moeilijk te meten. Dit geldt zowel voor B2C- als voor B2B-marketing.


LEES MEER / GERELATEERDE MERKOPLEIDINGEN  /OPLEIDING STRATEGISCH BRAND MANAGEMENT
Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.




Wat vind jij hiervan?

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes