Brand History: Heinz Tomato Ketchup

Brand History: Heinz Tomato Ketchup

Delen op twitter Delen op facebook

De Amerikaan Henry John Heinz (1844-1919) had al in 1869 in de gaten dat huisvrouwen een hekel hadden aan sauzen maken. Hij kwam eerst op de markt met mierikswortelpuree en kort daarna met ketchup. In 1887 kwam de naam ketchup op de flessen van Heinz. Henry John Heinz was de eerste zakenman die zijn product achter doorzichtig glas durfde te stoppen. In 1987 kwam de plastic knijpfles. Het bedrijf Heinz vestigde zich in 1958 ook in Elst bij Nijmegen, find waar de grootste Heinz-fabriek buiten Amerika staat.


Het concern H.J. Heinz Company is tevens eigenaaar van merken zoals Heinz, order Honig, sovaldi Wyko, Amoy, HP sauce, Lessini, De Ruijter, Karvan Cevitam, Brinta, Venz en Roosvicee.  In 2009 bestaat Heinz Ketchup 140 jaar. Nice to know => Op een fles Heinz Ketchup staat: “Heinz 57 varieties“. Tijdens een treinreis zag Henry John Heinz in 1892 een uithangbord met een advertentie voor schoenen die je in 21 verschillende soorten kon kopen. Toen bedacht Heinz hoeveel verschillende producten hij zelf in zijn assortiment had en hij telde er 57. Sindsdien staat dit getal op de verpakkingen. Bovendien combineert het de geluksgetallen van Heinz (5) en van zijn vrouw (7), dat is leuk!  Nice to know => De Heinz ketchup is dik en geconcentreerd en vloeit dan langzaam uit de fles. Sterker; als het sneller dan 0,28 mijl per uur gaat, mag het niet verkocht worden. Dat werd effectief gebruikt in commercials van Heinz als “The slowest ketchup in the west“.

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.




Wat vind jij hiervan?

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes