Authentiek zijn vraagt om kwetsbaarheid

Delen op twitter Delen op facebook

Authentiek zijn en de radicale transparantie trend brengen iets engs met zich mee. Het betekent dat je je kwetsbaar moet opstellen. Nu kun je kwetsbaar als iets ‘zwaks’ zien, no rx maar het is juist iets heel krachtigs. In een tijd waarin merken door technologie, automatisering en hun schaalgrootte steeds onmenselijker zijn geworden, kan kwetsbaarheid juist menselijkheid terugbrengen.


Brené Brown, sociaal wetenschapper aan de universiteit van Houston, heeft na tien jaar kwalitatief onderzoek naar het onderwerp ‘schaamte’ ontdekt hoe belangrijk kwetsbaar durven zijn is als het gaat om verbinding krijgen met anderen. Volgens Brown is schaamte de angst voor de verbreking van een verbinding. Schaamte is nodig om een verbinding te kunnen maken en empathisch te kunnen zijn.


Ze kwam erachter dat mensen die zich goed verbonden voelen met anderen, allemaal twee dingen gemeen hebben: 



  1. Ze hadden de moed om onvolmaakt te zijn.
  2. Ze omarmden hun kwetsbaarheid volledig

Kwetsbaarheid brengt de menselijkheid terug bij merken

Deze mensen hebben dus de moed om onvolmaakt te zijn. Achter het woord ‘moed’ gaat trouwens een heel mooie betekenis schuil. Moed vanuit de oorspronkelijke betekenis van het Engelse woord courage komt van het Latijnse woord cor, wat hart betekent. De oorspronkelijke betekenis was: je eigen verhaal van wie je bent, vertellen met heel je hart. Moed is dus nodig om authentiek te zijn. Niemand is volmaakt, ook merken niet. Maar toch doen merken zich in reclame voor als de volmaaktheid op aarde. Dat maakt ze afstandelijk en minder menselijk. Misschien hebben ze zich wel het goddelijke aangemeten. Merken hebben dus moed nodig om onvolmaakt en kwetsbaar te zijn – en daarmee authentiek. In ruil daarvoor winnen ze aan menselijkheid en verbinding.



Meer weten over authentieke merken? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.




Sterke merken zijn menselijke merken

Dat betekent dat je fouten mag maken en deze naar buiten mag brengen. Als merk moet je dus niet je kop in het zand steken, maar zeggen: ‘We hebben een fout gemaakt. Het spijt ons. We gaan het oplossen!’ Op deze manier krijgt een merk meer lagen. Niet alleen de laag van de goddelijke perfectie, maar ook een laag van menselijkheid. Een fout maken is immers menselijk. Dat geeft een merk een veel realistischer en authentieker persoonlijkheid. Sterke merken zijn menselijke merken. Dus veranderlijk, complex en gelaagd.


Politici maken ook gebruik van kwetsbaarheid om hun perceptie van authenticiteit een boost te geven. Zo gunnen ze hun kiezers graag een kijkje in hun privéleven. Daarmee laten ze zien dat ze echt, open en eerlijk zijn, dat ze geen rol spelen. Het tonen van kwetsbaarheid door het uiten van emoties helpt hier ook bij. Zo liet Hillary Clinton een traan om haar kwetsbaarheid, authenticiteit en menselijkheid te laten zien en op die manier Barack Obama tijdens de voorverkiezingen vanuit een hopeloze positie te verslaan in New Hampshire. Ook Pim Fortuyn maakte gebruik van kwetsbaarheid en authenticiteit. In een radio-interview vertelde hij dat hij aan het sperma van zijn sekspartner kon proeven wat die de vorige dag gegeten had. Als iemand zulke intieme zaken publiekelijk deelt, dan zal dat wel betekenen dat die persoon eerlijk, echt en betrouwbaar is. Pims credo was dan ook: ‘Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg!’



Veel food advertising is hartstikke nep

Een mooi voorbeeld van je kwetsbaar opstellen is een Amerikaanse campagne van Domino’s Pizza. De campagne heet Show us your pizza. Het idee van de campagne draait om het inzicht dat veel food advertising hartstikke nep is. Het voedsel is gestyled en zo gemanipuleerd dat het er prachtig uitziet, met als gevolg dat het simpelweg niet meer overeenstemt met de werkelijkheid. Op internet kom je geregeld de vergelijking van het reclamebeeld van een food product naast de werkelijkheid tegen. Misschien is hieruit het idee wel ontstaan. Domino’s Pizza ging met de billen bloot en besloot om in deze campagne geen gebruik te maken van food styling en beeldmanipulatie. Ze maakten tv-commercials waarin ze lieten zien hoe bizar het er qua manipulatie aan toegaat bij het maken van een food commercial. Daarna riepen ze hun klanten op om een foto van hun bezorgde pizza te maken en die te uploaden op het platform Show us your pizza. De beste foto’s gebruikte Domino’s Pizza echt in zijn campagne. In totaal werden er maar liefst 25.000 foto’s ingestuurd. Het is een mooie manier om de sprookjes uit de fastfoodindustrie te ‘disrupten’. No more sugar coated bullshit, dus. Domino’s Pizza maakte van een kwetsbare opstelling een krachtig wapen tegen de concurrentie.


Lees meer over authentieke merken of ga naar gerelateerde merkopleiding.


NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.




Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes