Versterk je merkidentiteit met een goed gekozen lettertype

Delen op twitter Delen op facebook

designJarenlang waren we als ontwerpers beperkt in het gebruiken van lettertypes voor een website. We konden kiezen uit slechts een paar soorten, zoals Helvetica, Arial, Times en Verdana. Standaard letters die iedereen wel op zijn computer had staan. Maar dat hoeft niet meer. Google fonts is een geweldige (gratis) applicatie die je veel meer keuzevrijheid geeft.



Google fonts zijn top voor SEO!

Het lettertype bepaalt in grote mate de beleving van je merk

Binnen een website is het gebruik van het lettertype net zo belangrijk om je eigen identiteit neer te zetten als in de rest van je communicatie-uitingen. Google fonts is een verzameling lettertypes die op het internet staan en die iedereen gratis mag gebruiken. Met Google fonts is het mogelijk om snel en gemakkelijk online een lettertype te kiezen die past bij je huisstijl. We zijn daardoor niet meer afhankelijk van die enkele ‘standaard’ lettertypes die iedereen op zijn of haar computer heeft staan. De keuzevrijheid is daarmee enorm toegenomen, waardoor je website er veel mooier uit komt te zien.

Google heeft op dit moment een collectie van 708 font families online staan. Keuze genoeg dus! Surf naar de website voor een overzicht: https://www.google.com/fonts

Waarom is het zo belangrijk om na te denken over typografie?

Door een huisstijl te ontwerpen die past bij de identiteit van je bedrijf, product en/of dienst, werk je aan je naamsbekendheid. Maar je legt er ook het imago mee vast. Door goed na te denken over het lettertype dat je daarbij gebruikt, creëer je de uitstraling die de juiste doelgroep voor jou aantrekt. Het is net als met het dragen van kleding. Zien ze jou netjes in een pak met stropdas of casual op slippers? Je snapt direct dat je met andere kleding anders overkomt bij mensen. Met een tekst is dat net zo.

Meer weten over design management? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Het lettertype van IKEA staat als een huis. Het lettertype van Coca-Cola is veel speelser.

Neem het lettertype van Coca Cola; met vrolijke golven is het een speels lettertype dat een heel ander gevoel oproept dan het stevige no-nonsense lettertype van Ikea, dat staat als een huis. Bij Coca Cola denk je aan plezier, ontspannen en even lekker genieten. Bij het lettertype van Ikea krijg je het gevoel dat het hier om stevige, niet kapot te krijgen producten gaat. Het is niet zo dat je dit bewust bedenkt als je de logo’s ziet, maar het is een onbewuste waarneming die door je hersenen wordt geregistreerd. Typografie speelt dus, naast de kleur, een belangrijke rol in de beleving van je merk.

Vind je dit interessant? Op mijn website schrijf ik verder en vertel ik je meer over: – Schreef- en schreefloze letters – Leesbaarheid – Welke letters passen bij jou? – Aan de slag! Hoe werkt het?

Lees meer over design management of ga naar gerelateerde merkopleiding.

NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.




Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes