Ontwikkel je merkstrategie met het branding model canvas

Delen op twitter Delen op facebook
Je hebt vast weleens gehoord van het beroemde Business Model Canvas. Een model waarmee je de basis van je merk in kaart brengt en dat houvast biedt om op door te bouwen. Het dient onder andere voor marketing, bedrijfsvoering en klantcontact. Ja wij zijn fan van dit model! Maar we zijn nog trotser op ons eigen Branding Model Canvas. Afgeleid van het Business Model Canvas natuurlijk. Het model biedt houvast voor het vertellen van je verhaal. Het vaststellen van een merkstrategie wordt voornamelijk door ondernemers als een lastige opgave gezien. Gelukkig zijn wij er altijd om je te helpen. Dit doen wij samen met ons zelf ontworpen Branding Model Canvas. Het is een krachtige tool die de belangrijkste bouwstenen voor een relevante merkstrategie in kaart brengt. Alles in één schema.

HOE GA JE VAN JE HUIDIGE IDENTITEIT NAAR JE GEWENSTE IDENTITEIT?



Natuurlijk heb je als ondernemer altijd een gewenste identiteit. Iets dat je als onderneming graag wilt zijn, maar nog niet bent. De vraag is: “Hoe kom je daar?”. Hoe maak je de overstap van huidige identiteit naar de gewenste identiteit? Het is belangrijk om dicht bij jezelf te blijven.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Dit maakt het extra lastig, want hoe kun je een gewenste identiteit realiseren vanuit oprechte waarden en drijfveren? Het Branding Model Canvas kan je hierbij helpen. Het is alleen geen makkelijke taak. Je stippelt je weg uit waarin je rekening houdt met belangrijke factoren. Uiteindelijk kom je tot de basis die je nodig hebt voor een ijzersterke en relevante merkstrategie. Iets waar je als ondernemer trots op kan zijn.

branding model canvas



DE NEGEN BOUWSTENEN



  • Stakeholders: wie zijn je stakeholders? Denk hierbij aan je team, maar ook aan je partners.
  • Issues die uit de wereld geholpen moeten worden: Waar loop je tegenaan?
  • Tools: wat is er nodig om van A tot B te komen? Bijvoorbeeld een nieuwe huisstijl of een merkverhaal. Dit is bij elk traject natuurlijk anders.
  • Merkverhaal: terug naar de roots. Wat maakt jou nou echt uniek? Waarom besta je?
  • Type klanten relaties: welke relatie ga je met klanten aan? Hoe onderhoud je het contact?
  • Kanalen: via welke kanalen bereik jij de doelgroep?
  • Doelgroepen: wie is je doelgroep eigenlijk? Zijn het juist studenten of gepensioneerden? En hoe gedragen zij zich? Wat zijn hun interesses?
  • Kosten en tijd: welke kosten zijn vast en welke variabel?
  • Doelstellingen: wat wil je bereiken? Wat zijn je dromen?


HET RESULTAAT



Na het invullen van het Branding Model Canvas heb je een raamwerk dat een krachtige basis vormt voor je merkstrategie. Hierdoor is het makkelijker om uiteindelijk een strategie te formuleren. Je weet wat je doelen zijn, welke issues je tegenhouden, hoe je die uit de weg ruimt en wie je daarbij kunnen helpen. Daarnaast ben je in staat om de meest belangrijke vraag te beantwoorden: wat maakt jouw merk nou echt uniek? Denk eens na. Wat is jouw verhaal? Daarna kan je volgende stappen gaan zetten. Loop je vast? Dan zijn wij er om je een handje te helpen. Dus: wat maakt jou uniek?

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.

NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.


This article was first published on http://www.nibaa.nl/.

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes