Uitgelicht: 5 (merk)identiteitsstructuren; maak uw keuze!

Delen op twitter Delen op facebook
Er bestaan momenteel 5 identiteitsstructuren die een organisatie kan aannemen: Monolitisch, Semi-monolitisch, Endorsed, Multibranded en Singlebranded.

Corporate identiteiten zijn er in veel verschillende soorten. Om hier structuur in aan te brengen is het goed om een indeling aan te houden die ontwikkeld is op basis van de identiteitsstructuur van de organisatie. Er bestaan 5 identiteitsstructuren die een organisatie kan aannemen. Er blijkt uit of een organisatie divisies heeft, dochterondernemingen of afzonderlijke merken. Welke identiteit past het beste bij welke organisatie? Wat moet je weten om de juiste beslissing te kunnen nemen?

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Monolitisch


Bij het gebruik van de monolitische identiteit gebruikt de organisatie één naam en huisstijl voor alle producten en/of diensten. De naam van de onderneming is tevens de merknaam op alle producten en diensten.

De organisatie wordt door de doelgroep ook als één geheel waargenomen. De uniformiteit in de visuele uitstraling is hoog.

Voordelen


De monolitische identiteitsstructuur heeft als voordeel dat de organisatie zich naar buiten toe visueel heel duidelijk als eenheid presenteert, zowel visueel als in de communicatie. De uniforme identiteit geeft een snelle herkenning en weinig verwarring. Het biedt vanuit de eenheid een sterke onderhandelingspositie naar de financiele markten, arbeidsmarkten en retailmarkten.

Nadelen


Door de hoge mate van uniformiteit biedt het weinig mogelijkheden voor differentiatie naar verschillende marktsegmenten. De hele organisatie is in gevaar als een onderdeel slecht presteert. Daarnaast kán het publiek te doen krijgen met een bureaucratische, logge organisatie.

Voorbeelden


  • Akzo Nobel: vele identiteiten samengevoegd onder één paraplu
  • Shell: sterke herkenbare uniforme uitstraling met rood, geel en de schelpvorm
  • HEMA: strak grid waarin alles wordt vormgegeven
  • McDonalds: zeer sterke uniformiteit in alles wat ze doen
  • Andere voorbeelden; ABN-AMRO, KLM, Schiphol, NS en IBM

Semi-monolitisch


Net als bij de monolitische identiteit is bij de semi-monolitische identiteit de zowel de naam van de onderneming als de merknaam op de producten en/of diensten aanwezig. Bij het gebruik van de semi-monolitische identiteit gebruikt de organisatie slechts een beperkte uniformiteit tussen de merken onderling. De organisatie wordt als één geheel door de doelgroep waargenomen, maar heeft meer onderscheid in de producten en/of diensten, soms zelfs met gebruik van subbrands.

Voordelen


Semi-monolitische merken kunnen kostenefficient door het combineren van materialen, mankracht en communicatiemiddelen. Het biedt de mogelijkheid te differentieren in uitstraling en klantbenadering. De goodwill van de verschillende merken versterkt het geheel.

Auteur:Stoere Binken

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.

NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.


This article was first published on http://www.nibaa.nl/.

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes