Kogel die geweer verlaat
Deze week werden tijdens een feestelijke ceremonie in Moskou de nieuwe identiteiten van Kalashnikov en haar submerken onthuld. Het Kalashnikov Concern kreeg een zwart met rood logo in de vorm van een K, dat de K’s van Kalashnikov en Concern (in het Russisch Koncern) representeert. Daarnaast symboliseert het logo een kogel die de loop van een geweer verlaat. Het zwart en rood komt voort uit de regionale vlag van Oedmoertië, waar de fabrieken van Kalashnikov gevestigd zijn.
‘Wapens maken een man moedig’
Het bedrijf liet onlangs weten dat het zich met de nieuwe branding wil distantiëren van de associatie met de AK-47, het bestverkochte product. Van dit geweer zouden zo’n 100 miljoen exemplaren geproduceerd zijn. De nieuwe slogan van Kalashnikov is ‘Protecting Peace’. Het idee erachter is dat wapens moeten helpen ‘de vrede te bewaren en gerechtigheid, waardigheid en het recht op leven hoog te houden’. Uit een statement van Kalashnikov Concern: “Wapens maken een man moedig en alert en creëren een sterk verantwoordelijkheidsgevoel. Wapens beschermen de zwakken tegen de sterken.”
Met rebranding andere wapens overtreffen
Het Russische bureau Apostol Center for Strategic Communications is verantwoordelijk voor de rebranding. Behalve het nieuwe logo en nieuwe reclamecampagnes zullen de producten –behalve oorlogsgeweren ook jacht- en sportgeweren- een redesign ondergaan. CEO van Apostol Tina Kandelaki zegt: “Kalashnikov is een van de nationale symbolen van ons land. Daarom hebben we de rebranding voor het bedrijf met trots en verantwoordelijkheidsgevoel uitgevoerd. Ons doel is om de wapens van andere grote wapenleveranciers te overtreffen.”
Last van handelsrestricties
Net als veel andere Russische bedrijven heeft het Kalashnikov Concern last van de handelsrestricties die opgelegd zijn door de EU en de Verenigde Staten. Onlangs werd een deal van 200.000 met de Verenigde Staten geannuleerd vanwege het handelsembargo. Kalashnikov geeft toe dat de restricties een reden waren voor de rebranding.