Positionering: waaruit bestaat een positionering eigenlijk?

Delen op twitter Delen op facebook

Wat is precies een positionering? Over het concept hebben we al veel geschreven maar wat is het eindresultaat van ‘positioneren’ precies? In de praktijk is dat vaak een uitgebreid verslag met voorop het eindresultaat: de positionering. Dat laatste is waar we in dit artikel aandacht aan besteden want welke onderdelen heeft een positionering eigenlijk? Waar wij meestal op doelen is het positioneringsverhaal maar we bespreken ook de onderdelen die ervoor en daarna komen.


De positionering is vaak een meetlat voor marketing en communicatie. Daarmee bedoelen we dat een merk de positionering kan gebruiken om te bepalen welk gedrag het best past bij de (gewenste) positie van het merk in de markt. Maar datzelfde geldt natuurlijk voor de rest van de organisatie. Als je het tot in den extreme door zou voeren zou de positionering ook leidend kunnen zijn voor afdeling als productie, al moet daar waarschijnlijk wel een vertaalslag overheen. De onderdelen van een duidelijke en concrete positionering bespreken we kort.



Onderdelen positionering


De positionering moet zo breed mogelijk toegepast worden . Daarom werk je niet alleen het positioneringsverhaal uit maar behandelt een compleet positioneringsdocument de volgende onderdelen:



  • Positionering Concept
  • Positionering Pitch
  • Positioneringsverhaal
  • Waardepropositie
  • Kernwaarden

We lichten elk onderdeel afzonderlijk toe:

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Positionering Concept


positionering conceptHet positioneringsverhaal teruggebracht tot zijn absolute essentie noemen we het Positionering Concept: een zo kort mogelijk uitspraak die de kern van de positionering omvat.

In sommige gevallen is dat een tagline of slogan, zoals;
  • Just do it (Nike)
  • Alles voor een glimlach (Coolblue)
  • Geeft je vleugels (Red Bull)

Maar het kan ook een high-concept pitch zijn, een zin die Hollywood gebruikt voor het pitchen van films. Zo kreeg Speed het groene licht door de pitch: ‘Die Hard on a bus.’ en werd Alien gemaakt vanwege ‘Jaws on a spaceship‘.


Bij een high-concept pitch begrijpen we meteen wat er bedoeld wordt maar kunnen we ook meteen verder denken. LinkedIn werd gepitched als ‘Facebook for business’, een designer kan zich dan waarschijnlijk meteen een idee vormen qua vorm en stijl.


Tegelijkertijd is het positionering concept ook een goed anker, de zin waar zowel collega’s als relaties naar terug kunnen keren als ze denken: “Wat was de positionering ook alweer?”.



Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.


This article was first published on http://www.nibaa.nl/.

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes