De 7 merken die in 2017 verdwijnen

Delen op twitter Delen op facebook De 7 merken die in 2017 verdwijnenAfgelopen jaar was een bewogen jaar voor merken. Jeugdblad Taptoe, reisgigant Holland International, warenhuis V&D, OV-dienstverlener Veolia en electronicaketen Scheer en Foppen moesten allen het veld ruimen. Daarentegen beleefden merknamen als kledingketen Promiss, Smiths chips, Brio margarine en Benbits hun terugkeer. Laatstgenoemde werd zelfs voor de derde maal herkauwd. Richard Otto en Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken, blikken nu vooruit welke merken er dit jaar gaan verdwijnen.



AC Restaurants
In 1959 startte Albert Heijn met iets nieuws: Albert’s Corner. Het was de nieuwe merknaam voor een eigen restaurantketen. Een keten die snel uitbreidde, terwijl de naam werd ingekort tot AC. In eerste instantie zaten AC Restaurants vooral in binnensteden, maar vanaf de jaren zeventig werd de gang naar high-traffic locaties ingezet. Ahold verkocht toentertijd een groot belang aan het Italiaanse Autogrill en liet de restaurants opduiken langs de snelweg. In 1998 kwam de merknaam volledig in Italiaanse handen, tot Van der Valk eind 2016 bekendmaakte dat het de rechten terug naar Nederland had gehaald. De hotelfamilie verkocht de rechten echter al snel weer door aan retailgigant Jumbo. Zij zal de restaurants in 2017 op haar beurt omtoveren tot La Place, een merknaam die Jumbo heeft overgenomen uit de V&D inventaris.

Bart Smit
In de roerige jaren zestig werd er in het pittoreske Volendam speelgoedgeschiedenis geschreven. Bart Smit startte een winkel in aardewerk en huishoudelijke artikelen, maar ging zich al snel toeleggen op speelgoed. Het legde Smit geen windeieren, want als speelgoedketen groeide Bart Smit uit tot ruim 250 filialen in Nederland en Vlaanderen. Sinds 1985 is de speelgoedketen onderdeel van de Blokker Holding. Deze holding maakte vorig jaar zomer bekend afscheid te nemen van de speelgoedformules Bart Smit en Toys XL. De twee merken zullen worden samengevoegd met Intertoys en daarmee zal Smit’s merknaam nog dit jaar uit de straten verdwijnen.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Delta Lloyd
Het verzekeringsmerk Delta Lloyd bestaat nog geen vijftig jaar, maar kent een lange historie. Al in 1807 werd haar voorloper ‘Hollandsche Sociëteit van Levensverzekeringen’ opgericht. In 1967 ging deze maatschappij samenwerken met de Amsterdamsche Maatschappij van Levensverzekeringen en zag de merknaam Delta het levenslicht. In 1969 fuseerde Delta met NedLloyd en zo ontstond de naam Delta Lloyd. Delta Lloyd groeide uit tot een van de grootste verzekeraars Nederland en België, met ruim drie miljoen klanten. Hiermee werd het merk ook een gewild overnameobject, hetgeen eind 2016 resulteerde in een overname door de nog grotere verzekeringsreus NN Group. De merknaam Delta Lloyd zal hierdoor wel gaan verdwijnen en plaatsmaken voor de nog krachtiger geachte verzekeringsnaam binnen de vermogende groep: Nationale Nederlanden.

Mediq Apotheken
In 1899, toen de pillen nog door de apotheker zelf gestampt werden uit angst voor onbetrouwbare leveringen, werd de Onderlinge Pharamaceutische Groothandel opgericht, kortweg het OPG. Naast de productie van medicijnen richtte deze coöperatie zich op veel meer activiteiten. Het merk groeide zo uit tot een beursgigant en een medische krachtpatser, die als OPG Groep NV in ruim 14 landen opereerde. Vanaf 2009 werd de naam veranderd in Mediq NV, waarna ook de aangesloten apothekers deze naam ging dragen. Binnen vijf jaar werd deze tak, bestaande uit 219 apotheken, overgenomen door branchegenoot Brocacef, dat de gevels op dit moment omtovert tot Benu.

Superstar
Superstar was jarenlang een trendy winkelketen van de Coltex Retail Group, eigenaar van onder andere Didi en Steps. Dit concern is al enkele jaren bezig met versmalling van haar assortiment. Zo stopte het in 2011 al met kledingketen Forecast, om zich geheel te focussen op damesmode. In 2014 werden Steps en Superstar aan het Belgische FNG Groep verkocht. De Belgen hebben media 2016 al gekozen om de Superstar-winkels te sluiten en om te toveren naar de, inmiddels ook weer verdwenen, Belgische Friday-formule. Daarentegen brengen ze met Promiss wel een ander verdwenen merk weer terug in de Nederlandse winkelstraten. Dit merk komt in moderne vorm terug, maar richt zich nog altijd op de vrouw met 40 of meer jaarkringen.

Markant en Perfekt
Superunie, de overkoepende inkooporganisatie van onder andere de supermarktketens Emté, Hoogvliet en Plus, heeft vorig jaar besloten om de huismerken Markant en Perfekt te vervangen voor een nieuw merk: G’woon. De rebranding is reeds begonnen, want al sinds de zomer liggen onder andere toiletpapier en natte doekjes onder deze nieuwe naam in de schappen. Superunie wil met G’woon meer eenduidigheid creëren en een ‘lekker eigentijds merk’ worden dat ‘dichtbij de consument staat’.

Auteur: Adformatie

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.


This article was first published on http://www.nibaa.nl/.

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes