Wat houd ‘brand awareness’ in en wat is het belang ervan?

Delen op twitter Delen op facebook

Er zijn vele verschillende termen die gekoppeld worden aan branding. Denk aan brand equity, brand loyalty, brand knowledge en brand awareness. In deze blog zoomen wij in op deze laatste, brand awareness. Wat houdt het in en wat is het belang er van?


Brand awareness betekent letterlijk merkbewustzijn. Zijn consumenten bewust van het bestaan van mijn merk en zo ja, in welke mate? De term brand awareness omschrijft hoe goed de consument in staat is om een merk te herkennen in bepaalde situaties. Niet alleen het herkennen is belangrijk, maar ook hoe snel en gemakkelijk de klant het merk herkent.


Brand recognition & brand recall 


Het herkennen van een merk is te onderscheiden in brand recognition (geholpen herkenning) en brand recall (ongeholpen herkenning). Er is sprake van brand recognition wanneer een klant aangeeft een merk te kennen op het moment dat de klant het merk te zien krijgt. Bijvoorbeeld wanneer iemand aangeeft Lipton te kennen nadat je een verpakking thee van het merk laat zien. Van brand recall is sprake wanneer de klant het merk kan noemen wanneer hij enkel de productcategorie te horen krijgt. Bijvoorbeeld wanneer een klant antwoordt met Lipton op de vraag: “noem een thee-merk”.


Je zou denken dat het hebben van een grote mate van brand recall gunstiger is, maar dit is afhankelijk van het soort product. Voor producten waarbij de aankoopbeslissing in de winkel gemaakt wordt, zoals bij het doen van boodschappen, is brand recognition gunstiger. Pas bij het zien van de productcategorie wordt een keuze gemaakt. Bij producten waar het aankoopproces al veel eerder begint, zoals bij het kopen van een auto, speelt brand recall een grotere rol.



Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Een voorbeeld van een merk met een grote mate van brand recall is Nike. Zonder het zien van de merknaam, herkent meer dan 90% van de wereldbevolking het logo van Nike en kunnen ze noemen wat voor soort spullen het merk verkoopt. “The Swoosh” is een icoon geworden. Om deze reden heeft Nike er in 1995 ook voor gekozen om de merknaam uit het logo te halen, enkel de swoosh bleef over.


Het belang van brand awareness


Dat het belangrijk is dat klanten je merk herkennen in vanzelfsprekend, maar brand awareness kan meer voor een merk betekenen dan dat. Hier een paar voorbeelden van het belang van brand awareness:



  1.  Het fungeert als beïnvloedingsmiddel

Door in te spelen op de emoties van de consument, wordt een merk beter onthouden. Dit betekent dat dit merk ook sneller in de gedachten van de consument zal opkomen wanneer zij een aankoop doen. In plaats van het overwegen van andere merken (die geen duidelijke boodschap uitdragen), zorgt de herinnering ervoor dat de consument jouw product kiest



  1. Het bevordert de merkloyaliteit

Door het consistent uitdragen van een boodschap en daardoor een plaats te krijgen in het geheugen van de consument is de kans op merkloyaliteit groter. De consument kiest voor het merk die waarden communiceert waarin zij zichzelf het meest kunnen vinden.



  1. Het is de manier om je als merk te onderscheiden

Zeker in de FMCG-markt is het niet makkelijk om je als merk te onderscheiden van je concurrenten. De functionele eigenschappen van de vele producten in een productcategorie zijn vrijwel gelijk, het zijn de emotionele eigenschappen die de consument doet kiezen voor een bepaald product. Daarbij zijn deze immateriële eigenschappen moeilijk te kopiëren door een concurrent.


Kan de brand awareness rondom jouw merk een boost gebruiken? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.


Auteur: Art of Branding



Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.


This article was first published on http://www.nibaa.nl/.

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes