Hou de online regie over je merkverhaal

Delen op twitter Delen op facebook

regieMarketing en communicatie hebben een waanzinnige verandering doorgemaakt. Vrijwel alle ontwikkelingen spelen zich online af. Telkens ontstaan er nieuwe ideeën, technologieën en marketing strategieën, stuk voor stuk spannende niches die zich bijna allemaal richten op interactie en interactiviteit en voor bedrijven de moeite van het proberen meer dan waard zijn.


Persoonlijk vind ik al die innovaties super enerverend en uitdagend. Niets is te gek. Maar al die inspirerende gedachten hebben natuurlijk ook gevolgen. Een van de gevolgen is bijvoorbeeld dat marketing en communicatie versneld in elkaar opgaan, merkte consultant Ruud Polman laatst op in Adformatie. ‘Online communicatie draait steeds meer om het benutten van de interactiviteit voor merk of organisatie. Corporate- en merkreputatie raken met elkaar verstrengeld. Marketing en communicatie smelten samen.’

Polman heeft een punt. En eigenlijk wil ik nog een stap verder gaan, want ook ‘sales’ versmelt met communicatie en marketing. Vernieuwende marketing technieken als content marketing, inbound marketing, affiliate marketing en marketing automation houden direct verband met leads, conversie en verkoop. In de nieuwe wereld houdt alles met alles verband: er is geen plaats meer voor vergeeld kolomdenken.

Marketing- communicatiemanagers zoeken nu al steeds meer de samenwerking op. Ze lijken zich ervan bewust dat hun merk op zoveel verschillende manieren interacteert met allerlei doelgroepen dat hun centrale boodschap aan kracht dreigt in te boeten. Ze hebben behoefte aan meer regie, ofwel aan werken vanuit één perspectief. Het is bijvoorbeeld niet zo interessant om je af te vragen wat in het volgende whatsappje komt te staan. Het is de vraag wat een middel als whatsapp toevoegt aan de marketingsalescommunicatie. Heb je het nodig om een indruk te maken die ertoe doet?

Lees het volledige artikel  of ga naar gerelateerde merkopleidingen

NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.




Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes