Design Management: De verpakkingsstrategie van McDonald’s

Delen op twitter Delen op facebook

‘Ik ben een voorstander van circulair denken: dat merken betrokken blijven in de hele keten; ook na de aankoop. Merk fabrikanten zouden deze verantwoorde- lijkheid op zich moeten nemen. Een ander punt is de duurzame en pro-sociale rol die merken kunnen spelen op de lange termijn. Hoe blijf je relevant en hoe vernieuw je jezelf met behoud van identiteit?


De corebusiness van Nike is niet het produceren en verkopen van sportartikelen maar het cultiveren van een levenslange sporters-mindset. Als mensen hun hele leven blijven sporten, blijven ze gezond én blijven ze sportartikelen kopen – natuurlijk het liefst van Nike.’


‘Succesvolle business modellen gaan altijd over het verbeteren van levens en hun omgeving. Onderzoek daarom hoe je als merk hierin een rol kunt spelen. En observeer dit niet vanaf de bühne, maar ga er letterlijk middenin staan. Kijk vanuit je expertise naar wat mensen nodig hebben en biedt, als dat kan, een oplossing.’


2. Reclame richt zich vanouds op identiteit en positionering. Zie je een verschuiving naar betekenisvolle merkervaringen?


‘Identiteit en positionering zijn nog steeds belangrijk voor de uitstraling, zeker als het om producten gaat die op elkaar lijken. Maar beleving en gebruikersgedrag bepalen veelal de perceptie van een merk. De merkervaring wordt onderdeel van de identiteit en positionering. Het merk wordt als het ware om de beleving heen geconstrueerd. Al zie ik in de praktijk dat identiteit en positionering nog vaak het startpunt zijn.’



‘Een correct voorgestelde beleving creëert bij nieuwe producten vaak het onderscheidend vermogen. Maar dan moet deze wel passen bij de identiteit en positionering. Daarbij komt dat een identiteit niet zo snel verandert. Hetzelfde geldt voor je positionering, als deze onvoldoende consistent is verliezen mensen hun vertrouwen. Maar ook als je daarover goed hebt nagedacht, kom je altijd uit bij een moeilijk te overbruggen kloof. In mijn methodiek noem ik dit de ‘Bridge’, de brug naar de beleving, de betekenisvolle merkervaring.’


Naar gerelateerde merkopleidingen of lees hier het volledige artikel.

NIBAA Institute

Dit is NIBAA Institute


NIBAA is een opleidingsinstituut gericht op brand management en merkstrategie en gevestigd te Utrecht. NIBAA leidt managers en executives op via diverse korte en langere merkopleidingen. NIBAA werkt met ervaren professionals, hoogleraren en vakdocenten.




Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes