Vijf vragen aan Claudia Peters (ECCO)

Vijf vragen aan Claudia Peters (ECCO)

Delen op twitter Delen op facebook Deze maand hadden we een interview met Claudia Peters, Regional Marketing Manager bij ECCO EMEA BV. Claudia is verantwoordelijk voor het retail en marketing team van ECCO. De belangrijkste reden voor dit interview was de Lovemarks Ranking 2013. Deze jaarlijkse ranking van meest geliefde merken is uitgevoerd door Panelteam in samenwerking met Saatchi & Saatchi. Regelmatig stellen we 5 vragen aan een marketing professional die verantwoordelijk is voor een merk in de top van de Lovemarks ranking 2013. In dit geval is dit het merk ECCO. Het op een na meest geliefde merk in de categorie Fashion.

1.Wat is de kracht van jouw merk?

Bij ECCO zijn wij schoenmakers met een passie voor stijl en comfort. De schoen moet de voet volgen. Dat was de benadering van ECCO-oprichter Karl Toosbuy . Scandinavisch design met compromisloos vakmanschap en innoverende productietechnieken. ECCO is tegenwoordig nog steeds een familiebedrijf. Dat merk je door het hele bedrijf heen. We zijn het enige grote schoenenbedrijf met ingebouwde controle van alle belangrijke stappen in het schoenmaakproces – van onze eigen leerlooierij tot ontwerp, productie en detailhandel. Wij kunnen daarom ook zelf nieuwe technologieën ontwikkelen (denk aan gebruik van diverse leersoorten, special leerbewerkingstechnieken, maar ook ontwikkeling van zolen). ECCO bestaat dit jaar 50 jaar. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Denemarken met 20.000 medewerkers wereldwijd en verkooppunten in meer dan 90 landen. In al deze landen wordt door alle medewerkers nog steeds gewerkt met de gedachte dat wij de beste schoenenleverancier ter wereld willen zijn.

 2.Hoe maak je een emotionele connectie als merk?

Blijf dicht bij jezelf. Draag uit waar je voor staat. Bij ECCO is dit ‘passie voor het maken van schoenen’. Dit merk je door het hele bedrijf heen. Daarnaast zijn we er trots op dat we een Scandinavisch schoenenmerk zijn. Dit is iets wat ECCO ook uniek maakt. Er zijn geen andere Scandinavische schoenenmerken welke het hele productieproces beheren. Daarnaast staat ECCO voor een actieve levensstijl. We richten ons op mensen die midden in het leven staan. Deze waarden dragen we ook uit in onze campagnes, op die manier vertellen wij het verhaal rondom ECCO. Door trouw te blijven aan deze warden creëren we een loyale groep fans. Wij geloven dat onze fans ons merk zullen promoten. Dat alleen al zorgt voor de extra emotionele lading die men heeft met het merk ECCO.

3.Zijn Brand Lovers een speerpunt in je marketing strategie? Zo ja, hoe uit zich dat? Zo nee, waarom niet?

Absoluut. Bij ECCO staan we voor passie! Niet voor niets bestaat het merk al 50 jaar. Wij hebben fans die als kind al ECCO schoenen hadden en ze nu zelf voor hun kinderen kopen. Door onze grote aantal fans zijn we nog steeds in staat verder uit te breiden met ECCO stores. Door de opkomst van sociale media is het nu ook mogelijk om dagelijks contact te hebben met onze Brand Lovers. 

4.Kan ieder merk, in jouw ogen, een Lovemark zijn?

Ieder merk zal zijn eigen Brand Lovers hebben, alleen zullen de aantallen per merk erg verschillen. Het gaat erom hoe een merk zich kan onderscheiden van de rest. Dat is wat het merk uniek en in mijn ogen een Lovemark maakt.

5. Wat is jouw visie voor de toekomst van jouw merk?

Binnen ECCO zullen wij continue blijven innoveren. Doordat we het hele productieproces in eigen hand hebben zijn we daarin zeer flexibel en hebben we ook die mogelijkheden. Wij streven ernaar om ECCO bekender te maken bij een grotere doelgroep. Dit zullen we vooral doen door de veelzijdigheid in onze collecties. Daarbij zullen wij altijd onze waarden in het achterhoofd houden. Passie voor het maken van schoenen blijft voorop staan!

Bron: Panelteam, Peter-Paul Laumans

Dit is Peter-Paul Laumans


Over 15 years of experience in (online) marketing and sales positions in various companies. Facinated by online media and data. Founded Panelteam, an international online research agency, with strong roots in 13 European countries. The company is a Brand research specialist and operates its own consumer and B2B research panels of more than 1.3 million European consumers. Panelteam focuses on transparency, a premium service and high data quality. For more information go to www.panelteam.com. Proud co-founder of the Marketing Pioneers network and event. Check www.marketingpioneers.nl Expertise: Online marketing, online market research, creative, event management, sales, partnership management


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes