Brand History: Andrelon 75 jaar geleden

Brand History: Andrelon 75 jaar geleden

Delen op twitter Delen op facebook

Het is nauwelijks nog voor te stellen, maar 75 jaar geleden was het heel gebruikelijk om je haar eens per week te wassen met groene zeep. Pas halverwege de vorige eeuw ging de consument over op shampoo. In de jaren ’30 pionierde kapper André de Jong (bekend van André’s Haarsalon) met een shampoo, waarvoor hij in 1940 een onderneming oprichtte. Het merk Andrélon was geboren. In het begin verspreidde André de Jong zijn haarproducten onder drogisterijen in zijn omgeving. De fles was toen nog van glas en had een medicinaal uiterlijk.


Hij ontwikkelde drie soorten shampoo: Dennen (antiroos), Milky (tegen vet haar) en Ei (tegen droog haar). In de jaren ’50 kreeg de fles de huidige vorm met geschubde randen, die zowel verwijzen naar de vorm van een dennenappel als naar naar de schubben van een haar. De fles heeft bewust altijd zijn vorm behouden en is uitgegroeid tot een icoon. Onder de douche vind je hem met je ogen dicht. Alleen de kleur is veranderd: sinds 1955 zijn de flessen van Andrélon herkenbaar aan hun paarse uiterlijk. Pas in 1992 droeg de familie De Jong Andrélon over aan Unilever. Het merk leed op dat moment een kwakkelend bestaan en had de ondersteuning nodig van een groot concern om weer te groeien. Halverwege de jaren ’80 betraden exclusievere shampoo-merken de markt. Hier heeft Andrélon veel last van gehad. In die jaren had het merk zich verbreed met cosmetica, maar na de overname door Unilever kwam de focus weer op haar-producten te liggen. Andrélon positioneerde zich als het merk dat dichtbij de gebruiker staat. De communicatie is sindsdien licht: niet moeilijk doen over haar, maar wel duidelijk maken dat Andrélon goede producten biedt. Inmiddels is Andrélon uitgegroeid tot een assortiment van 76 haarproducten (2010) en een naamsbekendheid van 96% in Nederland (i.t.t. Frankrijk en België, waar lokale merken geen kans maken tegen wereldmerken als L’Oréal en Pantene). * Het populairst is de “Iedere Dag Shampoo”, die sinds 1973 op de markt is. * Nog altijd aansprekend is “Pam, je haar danst!”, de TV-commercial uit 1995 met de jonge Danielle Overgaag op de fiets….

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes