Brand History: Even Apeldoorn bellen …

Brand History: Even Apeldoorn bellen …

Delen op twitter Delen op facebook

In 1985 werkten Christiaan Oerlemans en Fons Bruijs bij het reclamebureau Go/Needham en zij kregen de opdracht van Centraal Beheer een campagne te maken waar niemand in NL omheen kon. Centraal Beheer was (toen nog) onbekend en dat zat de directie niet lekker. Het bedrijf kwam voort uit het GAK en startte in 1975 als “direct writer”met een introductiecampagne onder de naam Centraal Beheer.


Het reclameduo dat aan de slag ging met de nieuwe reclamecampagne wilde niet weer de zoveelste brave mededeling van weer een verzekeringsmaatschappij. Het idee was om Apeldoorn, de residentie van Centraal Beheer, een rol te geven als centraal gelegen stad. Ze maakten testfilmpjes met Sjef van Oekel: “waar komen de Zeeuwse mosselen vandaan?” “De Arnhemse meisjes?” “En de beste verzekeringen?” Uit Apeldoorn natuurlijk! Van Oekel bleek niet exclusief genoeg voor het doel en het concept was alleen geschikt voor de introductie van Centraal Beheer. Tijdens een werksessie mijmerde Fons Bruijs: “Als je auto in Milaan wordt leeggeroord, rinkelt in Apeldoorn de telefoon! Dus het is een kwestie van even Apeldoorn bellen!”



Dat was ‘m! Christiaan kortte hem wat in: “EVEN APELDOORN BELLEN!” Het reclameduo struinden archieven af voor foto’s van idiote calamiteiten met een goede afloop. De combinatie, Even Apeldoorn bellen met de komische beelden, werkte goed. Voor de TV-spotjes kozen ze voor eenvoudig verfilmde cartoons. Later, toen Centraal Beheer Go/Needham verliet, werden de budgetten groter en de invulling geraffineerder. Gevolg: grote bekendheid. De TV campagne heeft tevens de verzekeringswereld geïnspireerd, die later met dit klassieke thema zijn gaan werken, bijvoorbeeld “Foutje, bedankt” van Reaal (SNS).

Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes