Brand History: Douwe Egberts en Dreft …

Brand History: Douwe Egberts en Dreft …

Delen op twitter Delen op facebook

DE staat voor Douwe Egberts, genoemd naar de oprichter Egbert Douwes. In 1753 opent Egbert Douwes de deuren van zijn winkel in Joure. Zijn kleine winkel in koloniale waren is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste koffiemerken ter wereld. De pay off “en dan is er koffie… Douwe Egberts koffie, lekker koffie” is al in 1968 bedacht door reclameman Theo Strengers. “en dan is er koffie…” (troost na emotionele relatietaferelen) doet het vooral goed als afsluiter van TV-commercials. De pay off moet in 1983 wijken voor “Douwe Egberts, zo lekker kan koffie zijn”. – Sinds 2006 bestaat de “Douwe Egberts Burendag” – De Douwe Egberts spaarpunten bestaan sinds 1924 en zijn een succesnummer! Onlangs is het spaarsysteem in een nieuw jasje gestopt incl. webshop. – DE behoort tot Sara Lee, waar ook de merken zitten zoals: Ambi Pur, Badedas, Biotex, Dobbelman, Driehoek, Neutral, Prodent, Sanex, Sara Lee, Vapona, Zendium, Zwitsal, Prodent, Pickwick. – Puur de koffie-tak Douwe Egberts is DE, Pickwick, Senseo, Van Nelle, Piazza D’Oro, Natrena, Moccona, Lassie, Kanis & Gunnink, Ice Tea, Fifty Fifty, Excellent, Décafé, Cafiness, Blend. – In 2012 is Douwe Egberts met de merken DE en Pickwick zelfstandig verder gegaan, zonder Sara Lee.


Dreft – soapmisser Je bent kampioen van de afwassopjes. De groene fles Dreft is een icoon op het Hollandse aanrecht van de babyboomer in zijn jonge jaren. Maar dan gaat Nederland aan de vaatwasmachine. Die loopt op wasmiddel in poeder- of tabletvorm. Procter & Gamble (P&G) zit te slapen en in mum van tijd wordt het nieuwe marktsegment ingenomen door Sun (Unilever) en Calgonit (Reckitt Benckiser), aangevuld met huismerken. Met lede ogen moet P&G toezien hoe de markt potdicht zit. Zeepmerktechnisch gezien is het een wonderbaarlijke situatie. Een vies bord bord heeft heeft twee kansen: het eindigt in een teiltje, of in de vaatwasser. In het eerste geval vertrouwt de consument op de waskracht van Dreft, in het tweede geval is Dreft (nog) een non-existent merk. Dat is net zoiets als een biermerk dat n de huiskamer het populairste merk is, maar in geen enkel café verkrijgbaar. De vraag is “hoe vertaal je de enorme merkkracht van Dreft naar een vaatwaspoeder?”. Een eerdere poging, begin jaren negentig faalde. Marketingdirecteur Procter & Gamble had in 2008 meer succes met Ultra Caps van Dreft.


Brand Management

Dit is Brand Management


Een weblog over actuele, nuttige, leerzame en leuke wetenswaardigheden over merken- en marketingzaken! Samen met onze enthousiaste bloggers brengen wij "harde" informatie over marketingmodellen en zachte onderwerpen als ‘weetjes’, opinies, columns en merkfeiten.




Wat vind jij hiervan?

Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes