Zo activeer je ‘grassroots’ marketing

Zo activeer je ‘grassroots’ marketing

Delen op twitter Delen op facebook Grassroots is een beweging van onderaf in plaats van bovenaf. De man van de straat, of medewerker, laat zelf zijn stem horen. Wat moet je daar als marketeer mee? 

Bij grassroots (graswortels) ontwikkelen medewerkers in plaats van beleidsmakers initiatieven en nemen zij de beslissingen. Dat is een aantrekkelijk marketingalternatief voor organisaties in een sterk veranderende wereld, met een sterk versnipperd medialandschap en een grote hang naar authenticiteit. En eveneens een aantrekkelijk alternatief voor de ceo of marketingmanager die de kracht binnen zijn organisatie optimaal wil benutten en hecht aan het bieden van een authentieke merkbeleving. Alle medewerkers marketeer, wellicht de marketingtrend van 2013? 

Grassroots is een mentaliteit


In de basis is grassroots een mentaliteit, een geloof. Een geloof in het feit dat iedereen op zijn eigen manier een creatieve bijdrage kan leveren aan een gemeenschappelijk doel. Dat als mensen van hoog tot laag intrinsiek gemotiveerd zijn, zij beschikken over een ongetemperd enthousiasme. Zij elkaar vrijwillig willen versterken en motiveren. Zij vol passie met hun contacten gaan bellen, mailen, whatsappen, tweeten, etc. Dat iedere medewerker naast vakman ook marketeer is.

Grassroots activeren


Als je als marketing beleidsbepaler de grassroots wil activeren zijn er een aantal belangrijke spelregels:

1. Iedereen is marketeer


Beschouw alle medewerkers als gelijkwaardige marketeers. Marketing is te belangrijk om alleen aan de marketingafdeling over te laten. Geef medewerkers de ruimte om hun marketing bijdrage op hun eigen manier vorm te geven. Grassroots kunnen niet worden gemanaged, wel gefaciliteerd.

2. Zet ‘grassroots’ in voor een idee of concept


Voed en inspireer de grassroots met een echt betekenisvol idee/concept. Dus vraag geen hulp bij de promotie van een nieuw product, maar wel bijvoorbeeld bij de ambitie om een belangrijke maatschappelijke verandering te realiseren. Je loopt als medewerker simpelweg meer warm voor een gezamenlijke ambitie om obesitas de wereld uit te krijgen, dan om 10% meer afslankpotjes te verkopen. Producten/diensten zijn en blijven slechts middelen.

3. Faciliteer de juiste middelen


Faciliteer medewerkers met de juiste middelen om hun eigen campagne te voeren. Denk aan een handboek, literatuur, online tools, relatiedatabase, flyers, etc. Er is niets zo frustrerend dan het werken met slecht materiaal. Veel (soft)franchise formules gebruiken deze benadering overigens al jaren.

4. Vertrouw grassroots blindelings


Geef een blind vertrouwen aan de grassroots. Creativiteit en persoonlijke voorkeuren in communicatie en benadering laten zich niet sturen. Geef medewerkers de vrijheid en vertrouw er ook op dat er meer talent, wijsheid en ervaring is aan de ‘bodem’ dan aan de ‘top’ van de grassroots. Er zijn geen controlemechanismen vanuit de top. Geen gedetailleerde planningen dus.

5. Bied hulp waar nodig


Je mag jezelf best zien als ceo of marketingmanager, maar in de eerste plaats vooral als Resource voor de Grassroots. Faciliteer op elke mogelijke manier en sta open als klankbord of adviseur als men advies wil hebben bij het samenwerken of wanneer me de eigen effectiviteit wil verhogen.

Benieuwd wie hier in gelooft en mogelijkheden ziet.

Dit artikel is geschreven door Guido David

t-bm
Guido David

Dit is Guido David


Merketingvisie staat voor samen bouwen. Samen bouwen aan een sterk merk dat u, uw medewerkers en uw doelgroep inspireert. Een merk waar u ook echt achter staat. Guido David is adviseur bij Merketingvisie; een Rotterdams positioneringsadviesbureau dat samen met hun klanten aan winnende merken bouwt. Samen bouwen kan echter alleen als we dezelfde taal spreken. Een zelfde basis hebben. Merketingvisie wil daarom uitblinken in eenvoud. De complexe merkmaterie voor u toegankelijk maken, zodat we echt samen kunnen bouwen aan een sterk, authentiek en onderscheidend merk.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes