Roeptoeteren; het lijkt wel onkruid!

Delen op twitter Delen op facebook

Vandaag lees ik over een onderzoek van de Hanzehogeschool Groningen dat uitwijst dat de zorgaanbieders weinig verschillen in profilering. Ze refereren ook aan een eerder onderzoek waaruit tussen de organisaties een grote overlap aan kernwaarden blijkt. Dat herken ik vanuit projectervaringen, dus lees geïnteresseerd verder.




De onderzoekers – tenminste, ik denk dat zij het zijn – doen op basis van het beperkte onderlinge onderscheid de volgende aanbevelingen. De zorgaanbieders moeten …
  • Meer duidelijk maken waar zij voor staan.
  • Als een sterk merk profileren (wat overigens niet kan “hé, hallo, ik ben een sterk merk, luister…”)
  • Meer aan ‘zorgmarketing’ doen.
  • Heldere en onderscheidende kernwaarden kiezen en communiceren.

Ofwel, stort jouw waarheid nog meer uit over de goegemeente; lekker veel zenden, dan gaan het plebs het wel een keer snappen. Nou, vergeet het maar.

Ik hoop oprecht dat het onderwijs deze old school ‘techniek’ niet meer doceert, maar dit doet wel twijfelen. De vakgebieden Marketing en Communicatie hebben behoefte aan een lichting out-of-the-box denkende creatieve geesten die op andere dan de gebaande paden organisaties renderend weten te positioneren.

 

Uitermate lastige case van die zorgaanbieders, maar er zijn tegenwoordig zoveel meer mogelijkheden dat het ook uitermate interessant en leuk kan zijn. De oplossing ligt in ieder geval buiten (je afdeling). De ‘zorgafnemers’ moeten hun omgeving gaan vertellen dat jouw zorgaanbieder top is; niet jijzelf. Begin maar eens met een customer journey.
  • Bert Wolters, NykampNyboer

bidm

Dit is Bert Wolters


Merkmanagement was, is en blijft bijzonder boeiend; ik raak er niet op uitgekeken. De markt verandert voortdurend en daarmee de strategieën om de beoogde positie met je merk(en) in te nemen. Ongeacht de groeiende dynamiek heeft excellent presteren sinds mensenheugenis altijd al effect gehad; en nu misschien wel meer dan ooit. Geen merk die daar een mindere merkwaardering van heeft ondervonden. Het net even iets beter doen dan de verwachting is daarom een leidraad voor mij bij het adviseren en implementeren. Het zorgt voor zichtbaarheid boven het maaiveld en het verrast; een zeer efficiënt bindmiddel. Het zit ‘m vaak maar in subtiele details; uitdagend om die met u te ontdekken. Bert Wolters is senior project manager bij NykampNyboer.


Premium Wordpress Themes Free Wordpress Themes